Aan gezonde gewoontes bouwen: 5 tips van Arie Boomsma

Iedereen weet het: als je wilt afvallen, zul je anders moeten gaan eten en meer moeten bewegen. Zo simpel is. Toch lukt het mensen maar zelden gezonder te gaan leven en hun goede voornemens vol te houden, terwijl ze dat écht wel willen. In het boek Volhard beschrijft Arie Boomsma hoe je een gezonde levensstijl kunt volhouden en ervoor kunt zorgen dat je niet terug valt in oude patronen.

We hebben 5 tips uit het boek gehaald, waarmee je doelgericht kunt leven en hopelijk de levensstijl kunt volhouden die je hebt voorgenomen.

Geduldig bouwen aan gezonde doelen

Op het moment dat je jezelf iets voorneemt, komt zo’n nieuw doel in een leven vol andere prioriteiten terecht. Zaken die ook om je tijd en aandacht vragen. In veel gevallen zitten onze levens al aardig vol, voelen we ons regelmatig overweldigd door alles wat elke dag weer moet en kan.

Als je de rest van je leven niet een beetje voor dat nieuwe doel aanpast, kom je al snel in tijdnood en geef je op. Daarom moet je geduldig bouwen aan gezonde doelen. Geen bochten afsnijden om sneller bij je einddoel te komen, maar stap voor stap zetten en ook begrijpen waaróm je ze zet.

Wellicht dat deze tips je een handje gaan helpen. 

Tip 1: weet wát je precies wilt volhouden

Het begint allemaal met een doel. Je kunt namelijk wel zeggen dat je 10 kilo wilt afvallen of meer wil gaan sporten, maar dat is niet genoeg. Het draait om wat je werkelijk wilt bereiken. Je kunt zeggen dat je meer wilt sporten, maar vraag jezelf dan wáárom je dat wilt. Is dat omdat je vaak moe bent?

Maar waarom vind je dat vervelend? Omdat je dan niet met je kinderen kan spelen als je thuiskomt na een werkdag? Dan is dát je werkelijke motivatie: je wilt altijd energie hebben om met je kinderen te spelen. Pas als je je jouw werkelijke doel vindt, zul je daar gericht naar toe kunnen werken.

Tip 2: Maak het jezelf gemakkelijk

De kunst om je aandacht te blijven richten op de dingen die je wilt zien groeien in je leven. Daarom moet je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Bijvoorbeeld door je omgeving anders in te richten, door afspraken te maken met je naasten en om een weg te kiezen die je vol kunt houden.

Niet elke dag sporten, maar wel 3 keer per week hardlopen en dat ook in de agenda zetten. Of: niet een streng dieet volgen, wel afspreken met jezelf om bij minimaal twee maaltijden per dag groenten te eten.

Zo train je jezelf om meer groenten te eten (en niet te luisteren naar je monkey mind)

Tip 3: Zorg voor ritme

Ritme is discipline en vrijheid in één. Het is de discipline om iets 2, 3 of 100 keer te herhalen en het is de vrijheid om binnen die herhaling te improviseren en nieuwe dingen te ontdekken. Ritme zorgt voor structuur en samenhang. Dat biedt houvast en creëert gewoontes waar je niet meer over na hoeft te denken.

Mocht jouw dag ineens anders verlopen, waardoor je minder tijd hebt voor je training: probeer dan toch te gaan. Ook al is het maar een kwartier. Een kwartier intensief bewegen is nog altijd beter dan niet bewegen.

Op deze manier kom je weer in de gezonde flow van sporten

Tip 4: Zorg voor een goede nachtrust

Dit is een inkoppertje. Toch snoepen we in een vol gepland bestaan al snel uren van die nachtrust af, om meer uit de dag te halen. Of anders gezegd: om alles af te krijgen wat we onszelf hadden voorgenomen te doen. Maar een goede nachtrust is onmisbaar voor een gezond leven.

Daarom: geen schermen meer in de laatste twee uur voordat je gaat slapen, geen alcohol meer na het avondeten, alleen ‘s ochtends koffie drinken, opschrijven op wat in je hoofd zit, je slaapkamer koel houden, nooit het licht aan doen als je even wakker bent ‘s nachts en 3 dingen noemen waarvoor je dankbaar bent, voordat je gaat slapen.

Tip 5: Begin de dag met overwinningen

Een start die voldoening geeft, maakt de kans op een goede dag aanzienlijk groter. Denk maar aan een sportwedstrijd: als er in de eerste 5 minuten gescoord wordt, dan draag je dat gevoel de rest van de wedstrijd mee. Daarom is een lekker begin van de dag heel belangrijk. Een ochtendritueel kan je daarbij helpen. Enkele tips:

Zorg voor de juiste wekker, laat je niet verleiden tot snoozen, hou de wereld (lees: je telefoon of laptop) zo lang mogelijk buiten, stap elke dag op hetzelfde tijdstip je bed uit, schrijf op wat je van plan bent te doen die dag, doe eerst datgene waar je het meest tegenop ziet, douche koud en ontbijt met groenten!

Deze en meer tips van Arie Boomsma voor het volhouden van een gezonde levensstijl vind je in zijn boek Volhard.

Meer over gezonde gewoontes:

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Aan gezonde gewoontes bouwen: 5 tips van Arie Boomsma
Sluiten