Dit zegt je Facebook-profielfoto over jou (het is niet wat je denkt)

You can't judge a person by its Facebook profile picture

Die persoon die om de haverklap een nieuwe selfie uploadt als profielfoto móet wel zo’n zelfingenomen type zijn. Toch? Nieuw onderzoek doet deze aanname wankelen.

Met 1,79 miljard maandelijks actieve bezoekers is Facebook ‘s werelds grootste social media-netwerk (1,18 van hen zijn zelfs dagelijks actief.) Die actieve gebruikers kun je grofweg in twee groepen verdelen. De delers en de gluurders. De delers kun je vervolgens weer in allerlei subcategorieën verdelen. Eén van die categorieën: diegenen die om de TWEE DAGEN hun profielfoto bijwerken, in het ergste geval ook nog met een selfie die EXACT op de vorige lijkt.

Dit zijn toch de mensen die geloven dat de wereld echt enorm zit te wachten op weer een nieuwe foto van hetzelfde gezicht?

Aangezien jullie het zelf vast nog niet door hadden, zeg ik het maar even: ik kan me een tikkie ergeren aan de frequente profielfoto-veranderaar. De een doet het al jaren met een fletse foto die in 2008 tijdens een vakantie in Egypte is gemaakt. De ander verandert blijkbaar zo snel dat een wekelijkse update hem/haar gepast lijkt. Daartussen zit nog een hele grote grijze groep mensen die hun profielfoto gewoon updaten als het nodig is. Bijvoorbeeld zodra mensen beginnen te vragen waarom je een foto van een wildvreemde als profielfoto hebt en je stamelend moet uitleggen dat, eh tja… je inderdaad wat bent aangekomen de afgelopen jaren.

Het is dat ik sommige van de frequente veranderaars persoonlijk ken en weet dat het heus heel lieve en aardige mensen zijn. Anders had ik ze direct in het hokje ‘zelfingenomen’ geplaatst. Dat is tenslotte toch een beetje het signaal dat ze afgeven. Want dit zijn toch de mensen die geloven dat de wereld echt enorm zit te wachten op weer een nieuwe foto van hetzelfde gezicht?

Omdat ik ook maar een mens ben, maak ik aan de hand van dit luttele feit dan ook regelmatig complete persoonlijkheidsanalyses over de personen in kwestie. Dat gaat dan ongeveer zo: Goh, Liza heeft alweer haar profielfoto veranderd. Pff, zij vindt zichzelf écht interessant. Ze had vroeger in de klas ook altijd de grootste mond. Ze hield er enorm van om op de voorgrond te treden. Misschien is ze heel onzeker dat ze zoveel aandacht nodig heeft. Of ze is gewoon heel extravert. Was het niet Liza die ooit had gezegd dat ‘in het middelpunt van de belangstelling staan’ haar hobby was?.

Ook de onderzoekers zelf waren hier verbaasd over

Des te verbaasder was ik toen ik over het profielfoto-onderzoek van de Universiteit van Warwick las. Wetenschappers bogen zich daar over de vraag of hoe vaak iemand een profielfoto verandert iets zegt over zijn/haar persoonlijkheid. Wat blijkt? Ja, absoluut. Maar niet wat ik dacht te weten.

De onderzoekers vroegen aan de deelnemers van het experiment de volgende twee vragen:

  1. Hoe vaak verandert u uw profielfoto op Facebook? A) Eén keer per jaar of minder, b) meerdere keren per jaar, of c) minstens één keer per maand.
  2. Toont uw Twitterprofiel a) een foto van uzelf of b) een avatar?

Gaf jij antwoord A op de eerste vraag? Dan is het waarschijnlijker dat je een extravert persoon bent. Wie op Twitter een avatar gebruikt in plaats van een eigen foto is waarschijnlijk ook extraverter dan wanneer dit andersom is. Ook de onderzoekers zelf waren hier best verbaasd over. Zij dachten dat extraverte personen hun profielfoto juist vaker zouden updaten, omdat deze mensen door hun sociale karakter meer geneigd zouden zijn hun profiel representaties te houden. En omdat introverte mensen liever de aandacht van zichzelf afleiden, werd gedacht dat zij sneller een avatar in plaats van foto zouden gebruiken.

Oké, het onderzoekje is misschien flinterdun, maar toch was het voor mij wel een les. You can’t judge a book by its cover wist ik al. Nu weet ik ook: ‘you can’t judge a person by its Facebook Profile Picture’.

Een verklaring voor deze resultaten zochten de wetenschappers overigens in eerder onderzoek waaruit bleek dat introverte mensen zich veilig voelen bij het communiceren via online platforms. Daardoor steken ze meer tijd en energie in het bijhouden van hun social media profiel(en).

Meer lezen?

Volgens dit onderzoek zou het beter voor onze gezondheid zijn als we helemaal stoppen met Facebook.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.