Rosa Bertram
Rosa Bertram Duurzaamheid 23 sep 2022
Leestijd: 4 minuten

Duurzame kerosine voor vliegtuigen: hoe zit dat?

Als we het over duurzaam reizen hebben, kan je je afvragen of dat eigenlijk wel bestaat. Als je reist (en ĂŒberhaupt als je leeft) zorg je nu eenmaal voor vervuiling van de aarde. Of dat nou is omdat je eet, energie gebruikt of jezelf vervoert. Bewuster leven kan gelukkig wĂ©l. Ook als je op reis bent of op reis gaat. Zo wordt er tegenwoordig zelfs gesproken over duurzame kerosine, de brandstof voor vliegtuigen.

Hoe zit dat precies?

De CO2-uitstoot van de luchtvaart

Als we kijken naar de totale uitstoot van het broeikasgas CO2, zijn daar wereldwijd een aantal industrieën het meest verantwoordelijk voor. De mode-industrie, de vlees-en zuivel-industrie maar zeker ook de luchtvaart.

In totaal zou de burgerluchtvaart verantwoordelijk zijn voor 2  tot 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. In Nederland, echter, is de luchtvaart verantwoordelijk voor 6 procent van de nationale CO2-uitstoot.

Vliegen is heilig (of toch niet?)

Het is de reden dat men nu aan het onderzoeker is of er duurzamere opties zijn dan de kerosine die nu wordt verbrand tijdens het vliegen. Bestaat er zoiets als planeet proof toekomst voor de luchtvaart?

Duurzame kerosine

De duurzame vliegtuigbrandstof waar nu over gesproken wordt is een vliegtuigbrandstof die wordt gemaakt van biomassamaterialen. En dat kan dus van alles zijn: allemaal hernieuwbaar of omgezet uit afvalproducten.

Is dat hetzelfde als biobrandstof?

Nee niet, precies, zo lezen we op Inhabitat. Sustianable Aviation Fuel (SAF) is een biobrandstof, maar biobrandstof is niet per definitie ook SAF. Het wordt ook wel vergeleken met een gecertificeerde biobrandstof.

Even een recap: biobrandstof wordt gemaakt van biomaterialen, deze zijn plantaardig of van dierlijke materialen gemaakt. Maar even ter duidelijkheid: dat wordt niét gemeten op duurzaamheid. Iets wat de naam wel doet vermoeden.

vliegschaamte

Zo kan brandstof gemaakt van palmolie gewoon biobrandstof heten, maar dat zegt niet meteen iets over de positieve(re) impact op het klimaat.

Deze nieuwe, duurzamere vliegtuigbrandstof wordt daarentegen gemaakt van materialen met een meer verantwoorde herkomst die – in tegenstelling tot palmolie – niet bijdragen aan ontbossing, concurreren met de voedselproductie of schadelijk zijn voor het milieu.

Hoe wordt duurzame vliegtuigbrandstof gemaakt?

Dan rijst natuurlijk de vraag: hoe deze duurzame vliegtuigbrandstof dan wél wordt gemaakt? Daar zijn inmiddels verschillende technieken en recepten voor bedacht. Dit zijn een aantal mogelijkheden:

  • Gemeentelijk afval: denk aan bananenschillen, verpakkingsafval, papier, meubels of kleding: het kan allemaal worden omgezet tot vliegtuigbrandstof. Handig, want het afval moet toch verwerkt worden, en nu kan het afval omgezet worden in een handige hulpbron, dus dat maakt het een win-win-situatie.
  • Landbouwafval: afval dat komt van de landbouw, wat komt van de gewassen en bosbouw.
  • Olie: misschien heb je weleens gehoord dat je frituurolie kan omzetten tot autobrandstof, zoiets kan ook bij vliegtuigbrandstof plaatsvinden. Van afvalolie kan je biobrandstof maken.
  • Gewassen: bepaalde planten zijn perfect gemaakt om SAF van te maken. Het voordeel is dat er voldoende gewassen zijn die worden geteeld in het laagseizoen, zoals Camelina (dat is namelijk rijk aan olie) bijvoorbeeld. Maar ook Jatropha kan makkelijk worden gekweekt op grond dat niet wordt gebruikt voor de productie van voedsel. Of Halofyten, die groeien in zoutwater- of kustgebieden, is een ander handig biomateriaal voor SAF.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Nu komt het mooie: de kans is aanwezig dat je al in een vliegtuig hebt gezeten dat vloog op duurzame vliegtuigbrandstof! De SAF-samenstelling lijkt namelijk best op de traditionele samenstelling: op aardolie gebaseerde brandstoffen.

Daardoor kan het makkelijk gemengd worden en kan de ecologische voetafdruk van een vlucht snel verkleind worden. Helaas kan het duurzamere vliegtuigbrandstof nog niet 50/50 worden gebruikt met het huidige brandstof doordat de meeste oudere vliegtuigmotoren juist afhankelijk zijn van petroleum.

Toffe (en duurzame!) reizen waarvoor je niet hoeft te vliegen

Het proces gaat dus nog langzaam, maar er wordt aan gewerkt. Het doel is uiteindelijk om alle vliegtuigen op 100 procent SAF te kunnen laten vliegen. Step by step dus


Minpunten duurzame vliegtuigbrandstof

Daarnaast zitten er zoals verwacht ook minpunten aan de duurzame vliegtuigbrandstof. Het is bijvoorbeeld een stuk duurder dan het huidige product. Dat komt voornamelijk omdat SAF nog in kleine hoeveelheden wordt geproduceerd.

Maar net als met alle nieuwe producten, zal ook dat een kwestie van tijd zijn. Vroeger waren zonnepanelen ook duur en exclusief en inmiddels koop je ze voor (bijna) een prikkie bij IKEA.

Je vliegticket compenseren, betekent dat dat je nu schuldvrij kan vliegen?

In elk geval zal het gebruik van SAF vooral afhankelijk zijn van overheidssteun. Mercedes kondigde al een investering aan in de duurzamere vliegtuigbrandstof om haar duurzame doelstellingen van 2030 te behalen.

American Airlines beloofde zelfs de komende 5 jaar 500 miljoen (!) gallons aan SAF te kopen.

Kortom

Of deze duurzamere vliegtuigbrandstof ook echt een de toekomst is, zal de tijd leren. Veel belovend klinkt het in elk geval zeker.

Wij zijn benieuwd!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! đŸ€

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordtđŸ§˜â€â™€ïž