Must see: de nieuwe documentaire van Patagonia ‘We the Power’

In 2050 moet de energievoorziening in Nederland bijna helemaal duurzaam en CO2-neutraal zijn, aldus Rijksoverheid. Om dit klimaatdoel te behalen, zie je steeds meer zonnepanelen en windmolens verschijnen. Maar daar zijn omwonenden lang niet altijd blij mee. De documentaire ‘We the Power’ van het outdoor-merk Patagonia die deze maand is uitgekomen, laat zien dat het ook anders kan. De docu maakt het statement dat burgers meer inspraak moeten krijgen in de energietransitie en laat zien op welke manieren zij kunnen participeren in duurzame projecten.

Een belangrijke documentaire van 40 minuten die laat zien dat iedereen zijn steentje bij kan dragen aan het behalen van de klimaatdoelen.

Energie-initiatieven in lokaal eigendom

Het doel van Patagonia’s nieuwe documentaire is aandacht vragen voor de groeiende beweging van energie-initiatieven in lokaal eigendom. Dat is een systeem van energieopwekking waarbij kleine coöperaties hun eigen duurzame energie opwekken en de economische winst vervolgens delen met de lokale gemeenschap.

Hierdoor wordt de macht bij grote energiebedrijven weggehaald en kan de energietransitie sneller plaatsvinden.

Duurzamer leven in 5 simpele stappen

Ook zorgt dit systeem ervoor dat omwonende burgers positiever tegenover duurzame energie staan. Veel mensen willen namelijk liever geen windmolens of zonnepanelen in hun achtertuin, maar wanneer zij kunnen meedelen in de economische winst wordt dit vaak toch een ander verhaal. Daarnaast zorgen lokale energieprojecten voor een grotere burgerparticipatie en meer lokale werkgelegenheid.

Doel Nederland: 50 procent in lokaal eigendom

Voor een snellere energietransitie is het dus voordelig als de macht van grote energiebedrijven naar kleinere lokale coöperaties verplaatst. Daarom heeft Nederland als doel dat in 2050 de energieopwekking voor 50 procent in handen is van lokale energiecoöperaties. In ons land zijn we hier al goed mee op weg en lopen we zelfs voor op veel andere Europese landen.

Een voorbeeld een lokale energiecoöperatie in Nederland is Zuidenwind. Het is een coöperatie waarvan iedereen lid kan worden met als hoofddoel meer windenergie realiseren. Leden houden toezicht op de manier hoe dit doel bereikt wordt en de winsten van de windmolens vloeien ook deels terug naar de lokale gemeenschap.

Hierdoor is er bijna geen weerstand van omwonenden en kan de energietransitie versneld worden

Milieuactivistische documentaires

De documentaire ‘We the Power’ is gemaakt door Patagonia, een outdoor kledingmerk dat zich inzet voor milieuactivisme. Dit doet het bedrijf onder andere door documentaires te maken die aandacht vragen voor het redden van de natuur. Deze documentaires zijn populair en vertellen een duidelijk verhaal.

Zo is de eerdere documentaire Public Trust, over het beschermen van het Amerikaanse publieke land, al meer dan 2,5 miljoen keer bekeken.

Bedrock’s podcasttip: 5 x leerzame podcasts over duurzaamheid

Benieuwd geworden naar de nieuwste documentaire van Patagonia ‘We the Power?’ Bekijk ‘m hieronder:

Plasticvrij leven? Download onze 'How to be... Plastic Free Guide'

Schrijf je in voor de mailing en ontvang dé gids die je helpt duurzamer te leven

Reageer op artikel:
Must see: de nieuwe documentaire van Patagonia ‘We the Power’
Sluiten