5 lessen van impactvolle bedrijven als Patagonia en Ben & Jerry’s op het gebied van duurzaamheid

Terwijl jij geen vlees meer eet, minder vaak het vliegtuig pakt, geen voedsel weggooit en kiest voor groene energie, stoten grote bedrijven tonnen C02 uit. Het is op z’n minst frustrerend te noemen dat het geld belangrijker is dan de aarde waar we op leven. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die wél kiezen voor de toekomst van de planeet. Zij kwamen vorige week samen op de B Corp Summit 2019, waar ze hun belangrijkste lessen en inzichten met elkaar deelden.

Een B Corp Certification is voor een bedrijf, wat fair trade is voor koffie. De slogan van B Corp is dan ook ‘using business as a force for good‘. Gecertificeerde bedrijven zijn wettelijk verplicht om de impact van hun beslissingen over hun werknemers, klanten, leveranciers en het milieu te overwegen. Op de summit deelden internationale koplopers op het gebied van verantwoord en impactvol ondernemerschap hun lessen.

Ryan Geller van Patagonia

“We hebben nog maar een decennium om de wereld te redden”, zegt Ryan Geller, de General Manager van Patagonia. “We moeten het juiste doen. Daarom besloten we 18 maanden geleden dat we niet alleen onze impact op de wereld wilden minimaliseren, maar dat elk element van het bedrijf alles op alles moet zetten om de wereld te redden.”

“Als de 16-jarige Greta een verschil kan maken, kunnen bedrijven met geld dat zeker.”

Geller van Patagonia maakt een goed punt. De planeet gaat verloren. Waarom proberen niet meer bedrijven er alles aan te doen om dat te voorkomen?

Paulo Braguzzi van Davines

Geld is een veelgehoorde reden, maar volgens Paulo Braguzzi, de CEO van haarverzorgingsmerk Davines, is dat geen geldige. “Bedrijven kunnen winst maken én iets goed doen voor de planeet”, zegt hij. “Je hoeft niet één van de twee te kiezen, je hoeft geen compromis te sluiten.”

Dirk Holzapfel van Danone

Als we Dirk Holzapfel, Directeur Nederland van Danone, op de summit tegenkomen in de rij voor een cappuccino met Alpro (sinds 2016 onderdeel van Danone) havermelk horen we een soortgelijk verhaal. “Als B Corp ga je ook over zaken nadenken die eerst een no-brainer waren. Zo gebruikten we plastic lepeltjes in de fabriek om te proeven. Toen we gingen onderzoeken waarmee we ze konden vervangen, kwamen we erachter dat de plastic lepeltjes niet alleen slecht voor het milieu waren, maar ook duurder dan andere opties.”

Lees ook: Steeds meer vleesvervangers in plaats van een lapje vlees: multinationals doen mee

Blandine Stefani van Danone

Dat we – gelukkig – steeds meer het belang inzien om goed voor de planeet te zorgen, is niet alleen te merken aan het aantal bedrijven dat een groene slag maakt. Ook klanten zelf vragen steeds meer om duurzaamheid. “Klanten zijn enorm veranderd”, zegt Blandine Stefani, B Corp Director van Danone. “Vroeger wilden ze alleen een leuke verpakking. Nu willen ze weten waar het is geproduceerd, welke ingrediënten het bevat en of de werknemers goed betaald worden in de fabrieken.”

Anuradha Chugh van Ben & Jerry’s

De Managing Director van Ben & Jerry’s, Anuradha Chugh, merkt ook dat ze veel support krijgen van fans. Maar andersom geldt dat natuurlijk ook. Als bedrijf moedig je jouw klanten aan om na te denken over duurzaamheid. “We zien onszelf als activisten die de movement toegankelijker maken voor het grote publiek. Het is belangrijk om op te staan. Niet alleen als je een bedrijf bent, maar ook als individueel. Ja, er is een systemische verandering nodig, maar die begint altijd bij de individueel.”

Lees ook: Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is MAC Cosmetics?

Waarom B Corp?

Deze bedrijven zijn allemaal B Corporations. Dat draait niet alleen om een papiertje, maar echt om een community (van meer dan 3.000 bedrijven), een movement. Het probleem waar we voor staan is groter dan de bedrijven, dus daarom werken ze samen. Het idee is dat als maar genoeg bedrijven aansluiten, beleidsmakers ook over stag zullen gaan.

“We hebben maar één leven, hoe kunnen we het zo goed mogelijk doen?”, vraagt Marcello Palazzi, de Global Ambassador van B Lab (de stichting die verantwoordelijk is voor de B Corp Certifications) aan de bedrijven in het publiek. Met tranen in zijn ogen zegt hij daarna het volgende:

“Er is één quote die me altijd bij blijft: ‘Aan het einde van het leven zal de persoon die je bent geworden, de persoon ontmoeten die je had kunnen zijn’.”

Meer over (duurzaam) ondernemen?

Dit artikel is in samenwerking geschreven met zusje WorkJuice, een online magazine over carrière en persoonlijke groei. 

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
5 lessen van impactvolle bedrijven als Patagonia en Ben & Jerry’s op het gebied van duurzaamheid
Sluiten