Dit is de beste manier om te stoppen met roken (klaar voor je laatste trek?)

Abrupt stoppen versus langzaam afbouwen

Roken is verslavend. Volgens het Trimbos Instituut leidt het al snel tot gewenning en vrij snel tot lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid. Als je wil stoppen moet je het dus goed aanpakken. De vraag is: hoe?

In grote lijnen zijn er eigenlijk twee manieren om te stoppen met roken. De eerste is om cold turkey te stoppen. Je gooit alle pakjes peuken die je nog hebt liggen in de prullenbak en zweert erbij nooit meer een sigaret aan te zullen raken. De tweede methode is iets minder heftig. In plaats van direct te stoppen bouw je het langzaam af, zodat je er geleidelijk aan kunt wennen. Maar of dat ook effectief is?

Kans van slagen

Een nieuwe studie gepubliceerd in Annals of Internal Medicine heeft onderzocht met welke methode je de grootste kans van slagen hebt: abrupt stoppen met roken of gedurende twee weken steeds minder roken en uiteindelijk stoppen. De proefkonijnen waren 700 Engelsen die in het dagelijks leven minstens 15 sigaretten per dag rookten, maar nu voor eens en voor altijd wilden stoppen.

De resultaten

Het blijkt maar weer dat stoppen met roken (vooral op de lange termijn) verdomd lastig is. Na vier weken had de helft van de deelnemers alweer een peuk opgestoken en minder dan een kwart van de deelnemers hield het na zes maanden nog vol. Wel was er een verschil zichtbaar tussen de twee methoden. De groep die abrupt was gestopt was meer succesvol (zowel na vier weken als na zes maanden) dan de groep die er twee weken de tijd voor kreeg. Dus wil je stoppen met roken? Houd het dan bij één laatste trek.

Meer lezen?

10 redenen waarom (soms) stoppen met alcohol goed voor je is.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.