Deze poster hoest als je een sigaret opsteekt

In Zweden zijn ze een bijzondere anti-rookcampagne gestart

Dat roken niet goed voor je is, weten we inmiddels allemaal. Toch zijn er nog veel mensen die graag een sigaret opsteken én zorgt de tabaksindustrie dat je dat blijft doen. In Zweden bedacht Apotek Hjärtat een grappige campagne om zo aandacht te vragen voor een minder grappig probleem.

Als je in Stockholm langs een billboard bij het metrostation Odenplan loopt terwijl je rookt, krijgt de persoon op de poster een heftige hoestbui.

Hoe het werkt? In de billboard zit een rookmelder gebouwd die een seintje geeft als er iemand in de buurt rookt. Mensen reageren gemengd op de hoestaanval; terwijl de één heel hard moet lachen, kijkt de ander duidelijk geschrokken.

Kwart Nederlanders rookt

Ruim één op de vier Nederlanders (26,3%) van 18 jaar en ouder rookt in 2015. En van deze kwart rookt maar liefst 74,4% dagelijks, volgens het CBS, het RIVM en het Trimbos-instituut. Wel is er een duidelijke daling in zware rokers te zien. 15% van de rokers kan als zware roker geclassificeerd worden. Dat houdt in dat zij meer dan 20 sigaretten per dag roken. En niet geheel verbazend is in de leeftijdsgroep van 50 tot 55 jaar het hoogste percentage zware rokers te vinden. Het aandeel zware rokers is sinds 2001 bijna gehalveerd. Onder twintigers is minder dan 10 procent een zware roker te noemen.

Meer lezen

Dit zijn de gezondheidsrisico’s van een tatoeage.