Lisanne de Vaan
Lisanne de Vaan Body 29 sep 2016

Zitten is het nieuwe roken: waarom we vaker staand zouden moeten werken

We weten allemaal dat regelmatig bewegen goed voor ons is. Dus nemen we de trap in plaats van de lift, pakken we vaker de fiets en slepen we onszelf zo nu en dan naar de sportschool. Goed bezig. Althans, dat denken we. De rest van de dag zitten we voornamelijk op onze billen. En dat is verre van gezond. We zouden daarom veel vaker staand moeten werken.

Zitten doe je overal: in de auto, in een restaurant, in wachtruimtes, in de bioscoop en thuis op de bank. En dan hebben we het nog niet eens over de uren die je zit tijdens je werk.

Gemiddeld brengen Nederlandse werknemers zo’n 7 uur per dag zittend door. Dat is veel meer dan werknemers in andere Europese landen. Wie een kantoorbaan heeft kan hier natuurlijk weinig aan doen. De aard van ons werk dwingt ons soms uren achter elkaar te zitten.

Onnatuurlijke houding

Zitten wordt ook wel the biggest killer in the office genoemd. Het is namelijk helemaal niet goed voor onze gezondheid. Ons lichaam is niet gebouwd om de hele dag te zitten en er zijn daarom bepaalde risico’s aan verbonden. Te lang zitten wordt geassocieerd met een verhoogd risico op welvaartsziekten als diabetes type 2, overgewicht en hart- en vaatziekten. Daarnaast kun je door de onnatuurlijke houding last krijgen van je spieren en gewrichten.

Compenseren

Als je veel sport denk je misschien dat je lichaam gezond is. Je loopt drie keer in de week hard en gaat regelmatig naar de sportschool. Moet genoeg zijn, toch? Helaas niet. Als je regelmatig sport, maar verder veel tijd zittend doorbrengt, loop je alsnog risico op gezondheidsklachten. Het Kenniscentrum sport heeft hier onderzoek naar gedaan en wat blijkt: zelfs een uur sporten per dag compenseert de uren die je zit niet.

Tijd om op te staan

Als we gaan zitten betekent dit lang niet altijd dat we moe zijn. Het is een gewoonte, die we kunnen veranderen. Staand werken heeft namelijk veel voordelen voor onze gezondheid. Bij staand werken pompt je hart ongeveer 10 keer zoveel bloed rond in je lichaam. Hierdoor ben je scherper en productiever. Daarnaast zorgt staand werken voor een betere houding. Je houdingsspieren zijn continu actief als je staat, waardoor je minder kans loopt op rug-, schouder- en nekklachten.

De richtlijn

Er is op het moment nog geen officiële richtlijn voor het aantal uur dat je per dag mag zitten. Het beste is om staand werken af te wisselen met zittend werken. Bewegingsexpert Dr. John Buckley van Chester University raadt aan om elke dag drie uur staand te werken. Leuk om te weten: met drie uur verband je ongeveer 144 calorieën. Het is daarom dé manier om kans op overgewicht te verminderen.

Meer Bedrock

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Zitten is het nieuwe roken: waarom we vaker staand zouden moeten werken
Sluiten