Margje Hoogland
Margje Hoogland Psyche 11 mrt 2022
Leestijd: 4 minuten

Loopt een gesprek weleens niet zo soepel? Misschien komt het door je communicatiestijl

Je herkent het vast wel: van die gesprekken die niet zo lekker lopen omdat de een veel aan het woord is en de ander er maar niet tussen komt. Of van die gesprekken waar de een graag to the point komt en de ander liever wat langer de mogelijkheden bespreekt zodat iedereen het helemaal met elkaar eens is. Bedenk je de volgende keer als je in zo’n situatie belandt dat het helemaal niet zo gek is. Iedereen heeft namelijk een andere communicatiestijl.

Laten we er eens wat verder in duiken.

Persoonlijkheidstypen en hun communicatiestijlen

Het komt best regelmatig voor dat een gesprek even niet zo lekker loopt. Op het werk of met je vrienden. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat jullie het niet met elkaar eens zijn. Misschien hebben jullie gewoon een andere communicatiestijl.

Hoe word je een pro in communiceren?

Je communicatiestijl is iets heel persoonlijks, net als je persoonlijkheidstype die je met de 16 personalities test van Myers-Briggs of de Big Five persoonlijkheidstest kunt ontdekken. Door eens te kijken naar je communicatiestijl, ontdek je ook veel over je manier van communiceren.

Welke communicatiestijlen zijn er?

Er zijn vier verschillende communicatiestijlen. Die je kunt indelen aan de hand van hoeveel ruimte iemand in neemt tijdens het gesprek en hoeveel gevoelens en emoties iemand toont.

1. De expressieve stijl

Iemand met een expressieve stijl neemt ruimte in en toont emoties. Mensen met deze stijl willen graag een levendige discussie op gang brengen en anderen stimuleren. Ze zijn gericht op ideeën, initiatieven en inspiratie. Vaak worden mensen met deze stijl gezien als een vlotte prater die het goed doet in een levendige omgeving.

Ze kunnen door anderen ook worden ervaren als praatjesmakers. En als ze te veel druk ervaren, kaatsen ze de bal terug.

2. De beschouwende stijl

Daarentegen zijn mensen met een beschouwende stijl juist mensen die anderen de ruimte geven. Ook praten ze liever niet over gevoelens. Mensen met deze stijl werken onafhankelijk en gedetailleerd en ze zijn taakgericht. Wel hebben ze behoefte aan heldere procedures en nemen ze pas een beslissing als deze logisch is onderbouwd.

De simpelste en nummer één tip voor betere communicatieskills

Door anderen kunnen ze soms als traag worden beschouwd omdat ze wat meer informatie nodig hebben. Ook zullen ze zich terugtrekken als je te veel druk op ze uitoefent.

3. De directieve stijl

Mensen met een directieve stijl nemen wel ruimte in, maar praten daarbij niet over gevoelens. Ze houden van grote lijnen en hechten waarde aan actie. Ze zijn resultaatgericht, nemen graag de leiding en houden ervan als anderen waarmaken wat ze zeggen.

Mensen met deze stijl vinden het soms lastig om te luisteren naar anderen en kunnen soms overkomen als mensen die hun eigen zin door willen drammen.

4. De coöperatieve stijl

De laatste communicatiestijl is de coöperatieve stijl. Deze stijl geeft anderen de ruimte én praat over gevoelens. Mensen met deze stijl zijn goede luisteraars en ondersteunen anderen graag. Ze hechten grote waarde aan relaties en aan commitment en hebben veel oog voor de sfeer.

Communiceren kan je leren: deze tips van een psycholoog helpen je erbij

Door anderen kan het soms als een beetje wollig worden ervaren. Pas als iedereen het met elkaar eens is, willen mensen met deze stijl het gesprek weer voortzetten.

Hoe verloopt het gesprek toch lekker?

Door je bewust te zijn van je eigen communicatiestijl, weet je in ieder geval wat jouw aandeel in het gesprek is. Wanneer je ook de ander zijn communicatiestijl herkent, is het makkelijker om niet te oordelen en de voordelen van de ander te zien.

Zo is iemand met een expressieve stijl aanstekelijk en boeiend en iemand met een beschouwende stijl betrouwbaar en zorgvuldig. Mensen met een directieve stijl zijn helder en duidelijk en iemand met een coöperatieve stijl heel fijn om mee samen te werken.

Miscommunicatie op de werkvloer: zo voorkom je het

Probeer ook wendbaar te zijn en je aan te passen aan je gesprekspartner zodat je een veilig gevoel creëert. Als je vaak de ruimte in neemt, is het goed om je af en toe een beetje in te houden en de ander de ruimte te geven.

Geef je juist vaak de ruimte aan anderen, besef je dan dat je soms wat aarzelend overkomt. Je mag best eens zeggen wat je te zeggen hebt, maar probeer dan zo goed mogelijk to the point te komen.

En mocht het gesprek toch even niet zo lekker lopen. Trek het je niet te veel aan. Net als je persoonlijkheid, past je communicatiestijl bij jou en is er geen goed of fout.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️