Sophie Golbach
Sophie Golbach Body 27 aug 2021

Eet je weinig dierlijke producten? Zo check je een vitamine B12-tekort

Steeds meer mensen kiezen er voor om vega(n) te gaan eten. Dit doen zij voor hun gezondheid, voor dierenwelzijn, of omdat het voor het milieu beter is. Er zitten veel voordelen aan vegan eten, zo heb je bijvoorbeeld een lager risico op hart- en vaatziekten, en vegan eten wordt dan ook steeds populairder. Toch mis je helaas wel iets als je weinig dierlijke producten eet. In veel vlees en vis en andere dierlijke producten zit namelijk vitamine B12.

Eet jij liever veel plantaardige producten en minder vlees? Zo kun je checken of je misschien een vitamine B12-tekort hebt.

Vitamine B12

Net als andere vitaminen is vitamine B12 er ook eentje die je binnen moet krijgen. Vitamine B12 is een wateroplosbaar vitamine die alleen te vinden is in dierlijke producten zoals vlees, vis en melkproducten. Vitamine B12, ook wel cobalamine genoemd, helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen.

Deze zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Ook zorgt het voor een goede werking van ons zenuwstelsel. Het is dus belangrijk dat je voldoende binnenkrijgt!

Bestaat er ook zoiets als te veel vitamines binnenkrijgen?

Vitamine B12- tekort

Maar hoe check je dan of je te weinig vitamine B12 binnenkrijgt? Aan de volgende signalen, kan je een vitamine B12-tekort opmerken:

1. Zenuwproblemen

Tintelingen en minder gevoel in je vingers en voeten. Misschien voelt je been koud aan of je bewegingen gaan minder precies, waardoor je dingen laat vallen. Ook heb je wellicht moeite met je evenwicht, of spierzwakte in je benen.

2. Bloedarmoede

Er zijn behoorlijk wat signalen die je helpen om dit probleem op te pikken. Zo heb je misschien een zwak en moe gevoel, last van duizeligheid, en word je snel kortademig bij inspanningen. Ook hartkloppingen, hoofdpijn en oorsuizen kunnen voorkomen bij bloedarmoede.

Hoeveel moet ik binnenkrijgen?

Wil jij deze gezondheidsproblemen vermijden, maar weet je niet precies hoeveel vitamine B12 je dan binnen moet krijgen? Geen zorgen: dit is voor mannen en vrouwen gewoon hetzelfde. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 voor mannen en vrouwen vanaf 14 jaar is 2,8 microgram.

Vitamine B12 op peil houden

Voor vegans of vegetariërs is het waarschijnlijk dus lastig om een goede hoeveelheid vitamine B12 binnen te krijgen. Al helemaal (voor de vegetariërs) nu uit onderzoek blijkt dat melkproducten niet genoeg vitamines bevatten om een tekort te voorkomen. Wat moet je dan doen om aan voldoende vitamine B12 te komen?

Wel of geen vitaminen bijslikken? De feiten en fabels over voedingssupplementen

Wat je kan doen is vitamine supplementen slikken, en dit wordt vooral voor veganisten zéker aangeraden. Het goede nieuws is dat er ook producten zijn die verrijkt worden met de vitamine. Denk daarbij bijvoorbeeld aan sojayoghurt en vleesvervangers met toegevoegde vitamine B12. Ook met muesli of cornflakes kun je je tekort tegengaan.

Denk jij erover om vega(n) te gaan? Op bovenstaande manieren kun je rekening houden met een mogelijk vitamine B12-tekort!

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Eet je weinig dierlijke producten? Zo check je een vitamine B12-tekort
Sluiten