Fleur Broeders
Fleur Broeders Psyche 10 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

Ben je geen ster in mediteren? Deze bezigheden zijn minstens zo mindful

Mediteren is niet altijd makkelijk als je er voor het eerst mee begint. Dus voel je zeker niet ‘slecht in mediteren’ wanneer die meditatie na 5 keer proberen, nog stééds niet lukt. En goed nieuws: want er zijn genoeg andere manieren om tóch mindful bezig te zijn. BEDROCK zet er een paar op een rijtje.

Met deze meditatievervangers wil je natuurlijk wel hetzelfde resultaat bereiken, dus wat halen we ook alweer uit meditatie? Een korte recap.

Meditatie helpt vooral met meer kalmte, compassie, vermindering van stress en verbetering van de concentratie. Gelukkig zijn er ook andere mindful bezigheden die zorgen voor hetzelfde effect op je lichaam en geest.

Visualiseren

We zitten allemaal weleens vast in onze gedachten, maar die kunnen we dus ook mindful inzetten. Wanneer je je overweldigd of gestrest voelt kan je een plek creëren om te ontspannen en tot rust te komen. Elke keer kan je details toevoegen of dingen veranderen. Alles naar jouw wens.

Dit is het verschil tussen meditatie en mindfulness

Visualiseren kan je dezelfde ruimte of afstand bieden die mensen in meditatie vinden. Je creatieve geest wordt ook uitgedaagd. Verpleegkundigen gebruiken deze methode ook soms bij patiënten. Het helpt de pijn te verlichten, vooral bij kinderen. Waar kom jij tot rust?

Drummen

Je zou als eerste misschien denken dat drummen helemaal niet kalmerend is, maar het tegendeel is bewezen. Onderzoek laat zien dat het ritmische deel van drummen erg krachtig kan zijn voor je mentale gezondheid. Ook is er een vermindering van angst en depressie te vinden in verschillende studies.

Hoe komt het dan dat drummen zo kalmerend werkt? Het heeft waarschijnlijk iets te maken met de herhaling van de geluiden en bewegingen. Hier maak je goed gebruik van je concentratie. Met drummen kunnen we onze stoom afblazen op een veilige en niet-agressieve manier. Drummen kan je als groepsinterventie gebruiken, maar een solo kan je ook op het programma zetten (mits je een drumstel hebt natuurlijk).

Kleuren

Grote kans dat je dat drumstel natuurlijk niet in huis hebt. Dít is echter makkelijker verkrijgbaar: een kleurboek. Kleurboeken voor volwassenen bleken eerder al populairder te worden en daar is een goede rede voor. Het is een creatieve manier (met weinig druk) om je stress te verminderen. Dat heeft grotendeels te maken met de kleuren.

Zo implementeer je meditatie in je dagelijkse routine

Bepaalde soorten kleuren kunnen helpen met het verminderen van angst. Het kleuren van bijvoorbeeld een mandala helpt daar ook bij. Naast het verminderen van angst kan kleuren ook bijdragen aan je creativiteit, concentratievermogen en mindfulness.

Ochtendpagina’s

Ochtendpagina’s zijn bedacht door Julia Cameron in haar boek The Artist’s Way. Het is een creatief hulpmiddel wat erg kan helpen met de geestelijke gezondheid. Erg simpel: je schrijft gewoon drie lange pagina’s in de ochtend. Blijf doorschrijven zonder te stoppen en laat al gedachtes op het papier verschijnen.

Een lege pagina kan soms angstig lijken, maar door die angst te doorbreken, en niet te stoppen, werkt het juist heel kalmerend. Het kan een gevoel van druk verminderen en een last van je schouders halen. Je creatieve brein wordt natuurlijk ook geopend door het proces. Het maakt niet uit wat je opschrijft, niemand hoeft het te lezen.

Bob Ross schildermarathon

Ja, Bob Ross, die man van die schilderijen en de baard. Klinkt erg vergezocht natuurlijk, maar toch heeft een hele gemeenschap van internetgebruikers rust en vreugde gevonden in de vintage video’s van Bob Ross’s The Joy of Painting. Zijn stem en video’s kunnen je helpen om je geest te kalmeren.

Boeddhistische meditatie; wat is dat precies? En welke meditaties zijn er nog meer?

Wist je bijvoorbeeld dat de stem van Bob Ross gebruikt wordt in de populaire mediatie-app Calm? Ook geloven sommige onderzoekers dat het penseel van de vrolijke schilder ASMR-reacties kan veroorzaken. Wanneer het penseel het doek raakt maakt het zwierige geluiden en dit kan je hersentinten stimuleren. Dit is ook makkelijk thuis uit te proberen, alle afleveringen kan je vinden op Youtube.

Kortom, je hebt nu fijne handvaten voor een meer mindful leven. Dus, waar wacht je nog op?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Ben je geen ster in mediteren? Deze bezigheden zijn minstens zo mindful
Sluiten