Assertiever worden? Dat doe je met deze 4 oefeningen

Wees nu eens wat assertiever. Misschien heb je het weleens gehoord, of denk je het vaak over jezelf. Het kan dat assertief zijn niet echt in je natuur ligt. Maar net zoals met zelfvertrouwen, kan je assertiviteit ook heel goed oefenen. 

Dit zijn 4 oefeningen om je assertiviteit te vergroten.

Wat is assertiviteit?

Assertiviteit, een mooi woord, maar wat betekent het eigenlijk precies? De Psyholoog schrijft dat assertiviteit altijd gaat over jou in relatie tot anderen. Je kunt dus niet in je eentje op de bank ‘lekker assertief’ zijn.

The Sex Issue: zo creëer je meer seksueel zelfvertrouwen

Assertiviteit heeft veel overeenkomsten met zelfvertrouwen. De precieze definitie van assertiviteit is elke actie die opkomt voor het eigenbelang. Dit betekent dat je je gevoelens op een comfortabele manier kan uiten en opkomt voor je eigen rechten zonder die van anderen te schaden.

Oefeningen om assertiviteit te vergroten

Assertief zijn kan je veel brengen in het leven. Doordat je meer voor jezelf opkomt, zal je minder stress ervaren en een relaxter leven leiden. Met deze oefeningen kan je je assertiviteit vergroten.

1. Probeer harder te praten

Mensen die niet assertief zijn vinden het dus lastig om voor zichzelf op te komen. Wil je dit oefenen, dan is luider praten de eerste stap. Op deze manier ben je meer aanwezig en zal er sneller naar je geluisterd worden op het moment dat je voor jezelf op wil komen.

2. Maak contact met mensen op straat

Assertiviteit heeft dus met aanwezigheid te maken. Hierbij hoef je niet per se de centre of attention te zijn. Waar het om gaat is dat je niet jezelf op de laatste plek zet en onzichtbaar bent.

Een manier om dit te oefenen is door contact te maken met mensen op straat. Glimlach bijvoorbeeld naar iedereen die jou tegemoet komt lopen. Voor een stapje verder kan je ook een gesprekje aanknopen met een vreemde.

3. Vraag vaker om hulp

Voor jezelf opkomen betekent ook vaker om hulp vragen. Je kunt immers niet altijd alles zelf doen, zonder hier aan onder door te gaan. Vind je hulp vragen lastig? Begin dan klein.

Vraag bijvoorbeeld een keer aan je collega of die koffie voor je wil halen of vraag je buurvrouw of je haar blender mag lenen. Je zal zien: hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

4. Zeg nee

Voor jezelf opkomen is niet alleen om hulp vragen, maar ook nee durven zeggen. Hiermee geef je namelijk je eigen grenzen aan. Ook voor nee zeggen geldt: oefening baart kunst. Daarnaast kan het helpen om eerst op te schrijven wat je precies wil zeggen (en 9 andere tips die je helpen nee te zeggen).

Waarom je door enkel een positieve mindset geen zelfvertrouwen krijgt (en hoe je dit dan wel krijgt)

Assertiviteit en zelfvertrouwen gaan hand in hand. Ook je zelfvertrouwen kan je vergroten, bijvoorbeeld met deze 5 oefeningen.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Assertiever worden? Dat doe je met deze 4 oefeningen
Sluiten