Zo kun je jezelf kalmeren na een stressvolle ervaring

Lisanne de Vaan 25 jun 2017 Mind

Er zijn genoeg situaties die ons gestrest kunnen maken. Wat dacht je van een confrontatie met een collega? Of spreken voor een grote groep mensen? Best spannend. Maar gelukkig weten we ook hoe we onszelf kunnen kalmeren. Gewoon rustig ademhalen en tot drie tellen. Eén… Twee...

Stop. Misschien is er toch een betere manier om jezelf rustig te krijgen dan de oude ik-tel-tot-drie-truc. Uit een recente studie gepubliceerd in het Journal of Nature Human Behavior blijkt namelijk dat het ophalen van gelukkige herinneringen de stressreactie van je lichaam kan tegengaan. Hoe dit precies zit hebben ze onderzocht aan de hand van een tweedelig onderzoek.

Ronde een

Om een stressreactie op te wekken werd in het eerste deel van de studie aan 134 vrijwilligers gevraagd om hun handen onder te dompelen in een badje van ijskoud water. Hierna kreeg de ene helft van de groep de opdracht te denken aan fijne, positieve herinneringen, terwijl de andere groep de instructie kreeg om een neutrale herinnering naar boven te halen.

Wat blijkt? Deelnemers uit de eerste groep waren na het hele gebeuren in een betere stemming dan deelnemers uit de tweede groep. En dat is ook best logisch. Ze dachten ten slotte aan een leukere herinnering. Maar er was wel iets anders dat de onderzoekers verrasten. Bij de groep die aan een neutrale herinnering dacht schoot het cortisollevel (ook wel het stresshormoon) aardig omhoog. Maar bij degenen die iets hadden herinnerd dat positief was, zagen ze maar een kleine stijging van gemiddeld 15 procent.

Ronde twee

Om erachter te komen hoe dit kan deden de onderzoekers van de Rutger’s University het hele riedeltje nog eens over bij een nieuwe groep vrijwilligers. Maar dit keer lieten ze de deelnemers denken aan positieve of neutrale herinneringen terwijl hun hersenen gescand werden met de fMRI. Ze merkten op dat het ophalen van positieve herinneringen wordt geassocieerd met verhoogde activiteiten in prefrontale hersenregio’s die verband houden met emotionele regulatie en cognitieve controle. En dat zijn dezelfde gebieden die worden onderdrukt door acute stress.

Dus de volgende keer dat je (lichtelijk) gestrest bent, denk dan maar gewoon aan een fijne vakantie terug. Of een leuke date. Whatever makes you happy.

Meer lezen?

Gestrest? Zo tackle je een paniekreactie in 4 stappen.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Zo kun je jezelf kalmeren na een stressvolle ervaring
Sluiten