Redactie
Redactie Movement 24 mrt 2021

3 spirituele yoga-oefeningen voor buiten in de natuur

De lente is begonnen en dat betekent dat we weer heerlijk kunnen genieten van buiten en de ontwakende natuur. Door je met de natuur te verbinden, kom je meer in verbinding met jezelf. Dit gaat verder dan een wandeling of tuinieren. Deze yoga-oefeningen helpen je spirituele zelf te ontwaken.

Afgelopen zomer zagen we massaal yogastudio’s en sportscholen lessen aanbieden in het park. Voor velen een bijzondere ervaring. De wind en de zon gaven een nieuwe dimensie aan de yogales. Buiten zijn voelt instinctief goed, omdat de natuur een mens eenmaal gelukkig maakt.

Simone Kramer – oprichtster van Yoga Outdoors – deelt 3 oefeningen met BEDROCK waarmee je de eerste stappen kan zetten voor een intiemere relatie met de wereld om je heen. Oók als je in de stad woont. Ideaal om deze lente dus goed te beginnen.

Gezondheidsvoordelen van natuur

De voordelen van het zijn in de natuur reiken ver: 120 minuten natuur per week heeft grote positieve invloed op je welzijn en gezondheid. Je immuunsysteem verbetert en stresslevels, gevoel van angst en depressie dalen (wijzen verschillende onderzoeken uit).

In het bos dwalen je ogen kalm over de omgeving. Je aandacht kan zelf bepalen wat het ziet, hoort of voelt waardoor je brein ruimte krijgt om creatief te zijn. Dit wordt ook wel de aandachthersteltheorie genoemd.

Yoga in de natuur

Yoga staat voor ‘verbinding’ of ‘vereniging’. Het gaat niet om het uitvoeren van de houdingen, maar om de energie die je ermee verplaatst. “De grenzen van de mat geven een veilig gevoel, maar echte verbinding komt tot stand als we de levende wereld gaan ontdekken op het kleine stukje groen dichtbij je huis,” vertelt Simone.

Klinkt interessant, maar hoe breng je dat in de praktijk? En al helemaal als je in de stad woont?

Yogaoefeningen voor meer verbinding met de natuur en jezelf

De volgende oefeningen helpen je van de mat af te stappen en de natuur in te trekken.

 1. Centreer jezelf met de berghouding (Tadasana)

Centreer jezelf voordat je de natuur in gaat met de berghouding. Doe deze oefening bijvoorbeeld op de parkeerplaats, in een park of net over de drempel van je huis. Het helpt je bewust te worden van jezelf, zodat je makkelijker verbinding kan maken met de levende wereld om je heen.

Gebruik deze oefening als overgang van de ene wereld in de andere. Laat alles wat je niet nodig hebt op de parkeerplaats of thuis.

  • Zet je voeten onder je heupen (dus iets uit elkaar)
  • Houd je knieën licht gebogen, zodat je stevig staat.
  • Span je bovenbeenspieren en je onder buikspieren aan.
  • Je schouders zijn ontspannen en in lijn met je heupen.
  • Je gezicht is zacht je kijkt ontspannen voor je uit in de richting van de levende wereld die je zo dadelijk gaat betreden.
  • Adem langzaam in en breng je handen met handpalmen omhoog.
  • Maak een driehoek met je wijsvingers en duimen
  • Adem langzaam uit door je handen door het midden naar beneden te brengen.
  • Herhaal dit minimaal 3 keer.
  • Het is nu een geweldig moment om een intentie te zetten.

Vergeet je polsen en je onderarmen niet de stretchen (met deze oefeningen)

2. Houd je aandacht in het moment met je adem

Je adem is je belangrijkste instrument om verbinding te maken met jezelf. Elke uitademing kan zorgen voor kalmte in je lichaam. Deze ademhalingsoefening helpt je gedachten kalmeren en in het moment te blijven.

Zorg ervoor dat je langzaam loopt en richt je blik vooruit. We zijn geneigd om vlak voor ons op het pad te kijken. Oefen je aandacht in de natuur breed te houden.

  • Houd je gezicht ontspannen en je ogen zacht.
  • Adem langzaam in via je neus.
  • Houd je adem heel even vast.
  • Adem bewust langzamer uit via je mond.
  • Herhaal dit ongeveer 10 keer.
  • Voel de spanning van je afgeleiden op elke uitademing.
  • Blijf met je aandacht bij je adem terwijl je met een zachte blik vooruit kijkt.
  • Merk op hoeveel je waarneemt.

Yogascholen dicht? Geen probleem met deze 8 yoga work-out video’s

3. Word onderdeel van de levende wereld in kleermakerszit (Sukhasana)

Vind een plek in de natuur waar je niet gestoord wordt. Ga rustig zitten in kleermakerszit (bij nat en koud weer is het handig om een klein zitmatje mee te nemen).

Je hoeft niks te fixen of te leren. Laat je zintuigen de omgeving in je opnemen. Probeer niet gefixeerd ergens over na te denken. Gedachtes komen en gaan. Blijf met je aandacht bij alles wat je ziet, hoort en ruikt. Eindig altijd met een gevoel van dankbaarheid.

Neem buiten mee naar binnen

Er is veel wat we over onszelf kunnen ontdekken en leren als we meer verbinding maken met de levende wereld. Je kan dit met kleine stapjes uitbreiden. En het mooie is: je kan niets fout doen op het moment dat je je openstelt voor de lessen van de natuur.

Dit gastartikel is geschreven door Simone Kramer, zij is oprichtster van Yoga Outdoors en spirituele gids. In haar workshops en retreats combineert ze yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en natuurbewustzijn. ‘Iedereen kan verbinden met rust, energie en wijsheid in zichzelf. Aanwezig zijn in de natuur helpt je verbinden met wie je werkelijk bent en wat je te doen hebt.’

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
3 spirituele yoga-oefeningen voor buiten in de natuur
Sluiten