Waarom spijt hebben vaak geen zin heeft

Waar heb je precies spijt van?

Een avond stappen, een mislukte liefde, een verkeerde carrière-keuze… Allemaal dingen om extreem van te balen en heel lang en veel spijt van te hebben. Toch? Omdat je beter niet had kunnen genieten, niet verliefd had moeten worden of geen risico had moeten nemen. Toch?

Oké, sure: als je écht iets verkeerd hebt gedaan (bijvoorbeeld: je hebt iemand gekwetst en dat deed je opzettelijk), kan spijt terecht zijn. Het is dan belangrijk om je berouw z’n werk te laten doen en ervoor te zorgen dat je je gedrag in het vervolg aanpast.

Spijt heeft in zo’n geval vaak uiteindelijk een positieve invloed op mensen. Het kan nuttig zijn in je ontwikkeling. Als je je schuldig voelt ga je het bijleggen met iemand, word je wakker geschud en probeer je jezelf te verbeteren, schreven we eerder.

Maar hoe nuttig is spijt als het gaat om een avondje feesten, een vriendje van wie je nog geen afscheid kon nemen, of een baan waarvan je dacht dat het je leven zou verbeteren? Waar heb je in dat geval dan precies spijt van?

Het is goed om jezelf dit soort vragen te stellen, want: wat is er nou precies zo vreselijk erg? Dat je koos voor plezier in plaats van rust? Dat je toch nog een keer probeerde je relatie te redden? Dat je een risico durfde te nemen?

Probeer het verleden niet te veranderen

Volgens spiritual teacher Jeff Foster is spijt een poging van onze geest om het verleden te veranderen. Tuurlijk, nadat je hebt ingezien dat je wellicht beter een andere beslissing had kunnen nemen – als dat al zo is! – kun je actie ondernemen. Een nieuwe keuze maken, jezelf voornemen het de volgende keer anders te doen en vooral: door met leven. Het heeft verder núl zin om er langer in te blijven hangen.

Vergeet niet dat je op het bewuste moment koos voor wat jou het beste leek. Misschien kijk je nu terug met nieuwe informatie en zou je dingen anders doen, maar je hebt gedaan wat je dacht dat goed was gebaseerd op dát moment. In plaats van te blijven zitten met spijt kun je beter leren van wat er gebeurde, de schoonheid en de humor ervan inzien (zelfs als het een grote f*ckup bleek te zijn) en vervolgens verder gaan vanaf het huidige moment.

In haar TedTalk ‘Don’t regret regret’ legt psychologe Kathryn Schulz ook mooi uit hoe je met spijt kunt omgaan, aan de hand een tattoo die ze liet zetten. Natuurlijk heb je spijt als je iets deed dat niet goed voelt, of als je de outcome van je actie nu liever anders had gezien. De kunst is echter om jezelf er niet om te haten, niet te proberen het verleden te veranderen, maar gewoon te omarmen dat je nu eenmaal niet alles perfect gedaan hebt.

Spijt is een wake-up call

Voel je oprecht spijt van een avond stappen / mislukte relatie / grote levensbeslissing? Dan is dat niets anders dan een wake-up call. Het betekent dat je volgende keer op dit onderwerp alerter moet zijn. Dat je het graag anders zou willen doen. That’s all. Maak je vooral niet te druk: als je écht berouw voelt, zal je ook niet gauw meer dezelfde ‘fout maken. Vertrouw daar maar op.

En lees tot slot nog even deze prachtige tekst van Jeff Foster, om met opgeheven hoofd af te stevenen op je volgende ‘slechte keuze’.

No regrets
I wish I’d loved less.
Kept my heart closed to intimacy.
I wish I’d been more distracted,

more in my head, less in my body.
Felt less. Planned more.
Travelled less. Taken fewer risks.
I wish I’d laughed less.
Taken life far more seriously.
Been less spontaneous, playful.
I wish I’d found out all the answers.
Or not asked so many questions.
I wish I’d felt less joy.
Cried fewer tears.
Felt less heartache.
Been more untouchable.
Taken the path of safety and comfort.
Stayed within the confines of the known.
Followed the Way prescribed by others.
I wish I hadn’t slowed down so many times
to take in all the glory.
I wish I’d been less alive.
Said no-one, ever.

– Jeff Foster

Meer lezen?

Sorry, sorry, sorry. Waarom vrouwen veel vaker sorry zeggen dan mannen