Marloes Graat
Marloes Graat Body 29 jul 2022

Fijne trucs om je vagina te beschermen tijdens het (synthetische) bikiniseizoen

Eindelijk is het tijd voor lange dagen op het strand, zwemmen, surfen en zonnen, heerlijk. Hoewel jij misschien volop geniet van de zomerse temperaturen en het bikiniseizoen, is je vagina er iets minder blij mee. De hele dag rondlopen met een nat bikinibroekje en zweet, kunnen namelijk de balans verstoren van de gezonde bacteriën in en rondom je vagina. Met deze 5 tips voorkom je irritaties in de zomer en houd je je vagina gezond.

Een gezonde vagina flora, wat betekent dat precies?

Je vagina extra beschermen in de zomer

Je vagina heeft haar eigen bacteriën- en microbenbalans die je vagina gezond houden, je vaginale flora. Microbe is een micro-organisme dat je met het blote oog niet kan zien.

Klinkt vies? Nee hoor, iedereen heeft ze en ze hebben een hele belangrijke functie: ze houden je vagina juist gezond en schoon. Het verstoren van dit bacterie-evenwicht kan de kans daarom vergroten op een vaginale schimmelinfectie.

Ik ging naar een Yoni Retreat; een 4-daagse reis door mijn vagina

”Vocht is een van de meest voorkomende oorzaken die de vaginale flora kunnen veranderen,” legt verloskundige Erin Higgins uit op SELF. ”Warme dagen zorgen er meestal voor dat je meer gaat zweten en dat vochtige klimaat kan zorgen voor een wildgroei van bepaalde gisten en bacteriën,” aldus Higgens.

Tips om je vagina gezond te houden tijdens het bikiniseizoen

Dat wil je natuurlijk het liefste voorkomen en met deze tips kun je zorgeloos genieten van alle stranddagen deze zomer.

1. Doe je natte zwembroekje uit na het zwemmen

De meest voorkomende slechte gewoonte van zwemmen tijdens de zomer, is om je natte zwembroekje aan te houden na het zwemmen.

Higgens legt uit: ”vocht uit zwembadwater of de zee in combinatie met zweet vormt de perfecte voedingsbodem voor potentiële schadelijke ziekteverwerkers.”

Moeite met opgewonden (lees: nat) worden in bed? Dit kan de oorzaak zijn

Doe daarom voortaan je natte bikinibroekje uit na het zwemmen of surfen. En kies voor loszittende, ademende kleding. Een katoenen onderbroek of een schoon, droog bikinibroekje is bijvoorbeeld veel fijner voor je vagina.

Dus gooi voortaan wat extra katoenen shorts, een onderbroek of extra bikinibroekje in je strandtas en kleed je om na het zwemmen. Zeker als je vaker last hebt van vaginale infecties kan dit helpen om een nieuwe te voorkomen.

2. Draag geen ongewassen bikini

Spoel jij je bikini aan het eind van de dag ook altijd uit onder de douche, zodat je hem niet hoeft te wassen als je hem de volgende dag weer wilt dragen. Volgens Higgens is dit geen goed idee als je de bacteriële balans in je vagina optimaal wilt houden. Eventueel met wat essentiële olie.

Higgens: “ook als je niet in het water bent geweest en alleen op het strand hebt gelegen komen er bacteriën op je broekje. Als je het de volgende dag weer aantrekt vermeerderen de bacteriën zich snel, wat het risico vergroot op een infectie.”

Op de hand wassen

Vaak staat in labels van bikini of badpakken dat handwas wordt aangeraden. Volgens Higgens is dit prima, maar zorg er wel voor dat je kledingstuk grondig schoonmaakt en uitspoelt van alle zeep.

3. Draag geen bikini’s van anderen.

Dit doe je misschien sowieso niet zo snel, maar laat je ook niet op een warme dag, als je je bikini bent vergeten, verleiden om een bikini of badpak te lenen van een vriendin. Doe dit vooral niet als je al gevoelig bent voor vaginale schimmelinfecties.

4. Slaap naakt

Dit zal je partner vast niet erg vinden: slaap naakt om ‘s nachts de boel daar onder goed te laten ademen.

Dit is hoeveel voorspel je nodig hebt voor écht goede seks (en al het andere dat je moet weten)

Zorg dat je kamertemperatuur tussen de 16 en 19 graden is en slaap met je raam open tijdens warme zomernachten. Vind je naakt slapen niet fijn? Kies dan voor katoenen ondergoed, dat ademt beter dan synthetische stoffen.

5. Gebruik geen geparfumeerde doekjes voor je vagina

Handig tijdens het kamperen of op een festival: geparfumeerde washandjes of doekjes om jezelf mee op te frissen. Echter is het niet slim om deze doekjes voor je vagina te gebruiken.

“Deze producten bevatten vaak ingrediënten zoals alcohol of geurstoffen die de gevoelige huid van je vagina kunnen irriteren,” legt Higgens uit.  Ze kunnen ook je bacteriebalans veranderen, wat kan leiden tot een onbalans van gist of bacteriën.

Wil je je toch even opfrissen tussendoor en is een douche niet binnen handbereik? ”Het beste kun je gewoon water en je hand gebruiken,” zegt Higgens. En wist je dat je de binnenkant van je vagina niet zelf hoeft schoon te maken? Die is zelfreinigend. Dat regelt je vagina dus helemaal zelf.

Dat is best wel cool toch? Het minste wat je kunt terugdoen is een beetje goed zorgen voor je vagina tijdens de zomer met deze tips, zodat je zorgeloos de hele zomer kunt genieten zonder vervelende infecties op irritaties.

Happy summer!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Fijne trucs om je vagina te beschermen tijdens het (synthetische) bikiniseizoen
Sluiten