Fleur Broeders
Fleur Broeders Mind 1 jun 2022

5 fijne tips om jouw zelfvertrouwen (weer) een boost te geven

Zelfvertrouwen, het is zo belangrijk. Het is goed voor je zelfontplooiing en groei. Het maakt je weerbaar en minder afhankelijk van het oordeel van anderen. “Vind jij me dit niet staan? Dat geeft niet, ik wel.” Je komt op voor je eigen mening en je durft aan nieuwe uitdagingen te beginnen. Dat willen we natuurlijk allemaal.

Tips om je zelfvertrouwen een boost te geven zijn dus meer dan welkom.

Tips voor meer zelfvertrouwen

Met deze 5 tips sta jij binnenkort weer een stukje sterker in je schoenen. Andere artikelen over zelfliefde vind je hier.

Ga de uitdaging aan met zelfvertrouwen

Het eerste wat je kan doen is heel simpel. Elke kans of taak die op je pad wordt gegooid gewoon gelijk accepteren. Buiten je comfort zone treden, kan natuurlijk moeilijk zijn, maar als je moet wachten met ‘ja’ zeggen totdat je je zelfverzekerd voelt, dan zal je waarschijnlijk ook écht een tijdje moeten wachten. Twijfel dus niet en ga die uitdaging aan.

De sleutel tot zelfvertrouwen (volgens psycholoog Julie Smith)

De eventuele ongemakkelijke gevoelens zullen er wellicht achteraf zijn. Die kan je daarna gewoon aanpakken. Probeer vooral gewoon niet te veel na te denken over die emoties tijdens het nemen van je beslissing: zeg gewoon ja. De rest komt daarna wel.

Vind jouw nummer

Er zijn verschillende tools om je zelfvertrouwen op te krikken. Gebruik deze ook! Muziek is er bijvoorbeeld eentje en deze moet je zeker niet onderschatten. Muziek heeft namelijk het vermogen om onze emoties te veranderen. Je hoort het al: de tweede tip is om jouw nummer te vinden. Een nummer die je zelfvertrouwen geeft.

Vindt dus een nummer die je helpt met motiveren en zet hem op repeat wanneer dit nodig is. Een echte hype-song als het ware.

Kleding voor meer zelfvertrouwen

Naast muziek kunnen ook visuele elementen je krachtiger laten voelen. Dat is nog zo’n handige tool. Denk aan je kledingkast: draag dingen die je lekker in je vel laten voelen. Door je favoriete kleding aan te trekken, voel je je automatisch mooier, krachtiger en, ja, vol met een nieuwe dosis zelfvertrouwen.

Zo bouw je meer zelfvertrouwen op in bed

Denk gelijk even na over jouw collectie. Zit er iets tussen waar jij je altijd beter van voelt? Is er iets wat je aantrekt, waar je je krachtiger van gaat voelen? Gebruik dat voor je zelfvertrouwen.

Wees je eigen persoonlijke cheerleader

Klinkt misschien gek, maar wat werkt het goed. Wanneer je je klaarmaakt voor de spiegel kan je dit makkelijk toepassen. Zeg gewoon tegen jezelf “Jij kan dit” en het zal nerveuze kriebels verlichten.

Een simpele boodschap zoals “Jij kan dit” kan helpen met je motivatie en mindset sterk houden. Gebruik het dus in je voordeel. Geen zin om voor de spiegel een speech te houden? Verzin iets anders, bijvoorbeeld automatische berichten. Een appje naar jezelf met “Jij kan dit” op een willekeurig tijdstip kan net zijn wat je nodig hebt.

Perfectie, dat bestaat niet

Dat is altijd goed om te onthouden: perfectie bestaat niet. Wees realistisch voor jezelf. Als je iets voor de eerste keer buiten je comfortzone gaat proberen, dan zal je daarmee moeten oefenen. Geef jezelf ook die ruimte om dat te doen.

Dé manier om iemands zelfvertrouwen (oprecht) op te krikken

Het is erg normaal om te willen uitblinken in elke kans die je krijgt, maar een keer wankelen is meer dan normaal. Denk dan dat je het wel gewoon doet. Dat moedigt je aan om niet terug te trekken en dat zelfvertrouwen vast te pakken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
5 fijne tips om jouw zelfvertrouwen (weer) een boost te geven
Sluiten