Aan de antibiotica? Zorg dan zelf voor voldoende probiotica

Heb jij van de huisarts een antibioticakuur voorgeschreven gekregen? Hartstikke vervelend, voor jezelf én voor je darmen. Jouw darmflora kan van antibiotica flink in de war raken. Daarom duiken we in de wereld van de probiotica.

Iedereen heeft een unieke darmflora, en daarom helpt probiotica niet bij iedereen. Toch zijn er verschillende aanwijzingen dat het wel degelijk effect kan hebben bij een verstoorde darmflora.

Darmflora uit balans door antibiotica?

We schreven al eerder een artikel over waarom we voorzichtig moeten zijn met antibiotica. Antibiotica is een aanslag voor onze darmflora. Dat komt doordat die antibioticakuur geen verschil ziet tussen goede en slechte bacteriën, en jouw darmflora door zo’n antibioticakuur dus flink verstoord kan worden. Hierdoor kan je onder andere last krijgen van darmklachten, winderigheid en een opgeblazen gevoel.

Maar soms kan je niet onder een antibiotica kuur uit, omdat ons lichaam het zelf niet redt. Het liefste wil je daarom na de antibioticakuur (of zelfs tijdens, maar overleg dat even met je huisarts want hier is discussie over) beginnen met het herstellen van je darmflora. Je wilt alles weer zo snel mogelijk in balans krijgen voor een goede gezondheid en een hoge weerstand.

Dat herstellen van je darmflora, dat doe je met probiotica. Omdat jouw weerstand na het nemen van probiotica een grotere kans heeft om intact te blijven, wordt de kans op terugkerende infecties ook kleiner.

Wat is probiotica?

Van nature komen er in onze darmen veel goede bacteriën voor. Dit zijn levende micro-organismen die we ook wel probiotica noemen. Deze goede bacteriën kunnen we zelf extra tot ons nemen in de vorm van voeding en supplementen, en die voeding en supplementen noemen we ook wel prebiotica.

Zo kies je de juiste probiotica uit voor jouw lichaam

Probiotica in gefermenteerde producten

Gefermenteerde producten waar we veel micro-organismen in terug kunnen vinden zijn onder andere kombucha, yoghurt, kimchi, kefir en rauwe karnemelk. Voor een gezond voedingspatroon en een happy darmflora is het dus verstandig om deze producten wekelijks te eten.

Naast dat gefermenteerde producten vol zitten met probiotica, kleven er nog meer gezondheidsvoordelen aan deze producten. Wetenschappelijk onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat gefermenteerde producten anti-allergene werkingen hebben, en dat het zelfs bloeddrukverlagend zou zijn.

Waarom gefermenteerd eten zo goed is voor je lichaam

Hoewel gefermenteerde producten dus hartstikke gezond zijn, kan het zo zijn dat daar niet genoeg probiotica in zitten om je darmflora weer in balans te krijgen. En zijn andere pruducten op de markt die wel voor een boost aan probiotica zorgen. Grote kans dat je wel eens gehoord hebt van die speciale zuiveldrankjes (zoals Yakult, Vifit en Activia).

Geen fan van zuivel? Dan zijn er ook nog capsules, (kauw)tabletten en zakjes vol probiotica te koop. Je vindt deze supplementen gewoon bij de drogist, zoals de Kruidvat, Etos of Holland & Barrett. Verschillende prebiotica kunnen een ander effect hebben op jouw lichaam (zoals we je hier al eerder vertelden), dus overleg bij twijfel met je huisarts voor welke prebiotica je hebt beste kunt gaan.

Gezond eten is key

Een andere manier om je darmflora na een antibioticakuur weer zo snel mogelijk in balans te krijgen, is gezonde voeding. Gezonde voeding, voldoende beweging en weinig stress is namelijk een combinatie waar jouw darmflora heel gelukkig van wordt.

Daarnaast lezen we op gezondheidsnet dat het eten van veel vezels ook kan zorgen voor de groei van goede bacteriën in de darmen. Als jij in de periode na jouw antibioticakuur gezonde, voedende producten op nummer 1 zet, dan is dat dus zeker een pro voor jouw lichaam.

De 10 gezondste groenten die je op je bord wilt hebben

VoedingscentrumZorgwijzerSohf

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Aan de antibiotica? Zorg dan zelf voor voldoende probiotica
Sluiten