Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum Maatschappij 4 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

Pinkwashing: wat is het (en hoe herken je het)?

Inmiddels kennen we allemaal de term ‘greenwashing‘ wel. Nu zijn er ook een hoop bedrijven die zich schuldig maken aan ‘pinkwashing‘. Ze zien kans om geld te verdienen aan de Pride maand en komen om díe reden met een regenboog collectie of limited edition, zonder dat de organisatie daadwerkelijk opkomt voor de lgbtqia+community.

We duiken in de wereld van pinkwashing.

Intentie

Tijdens de Pride maand zijn er talloze bedrijven en organisaties die zich in regenboogkleuren hullen en dat is natuurlijk fantastisch. Het zorgt er namelijk voor dat mensen uit de community zich meer geaccepteerd voelen en dat is iets waar we een aantal decennia geleden alleen maar van konden dromen.

Welke seksualiteiten zijn er allemaal? We zetten ze op een rij (welke ben jij?)

Maar het is wel tweedelig. Grote bedrijven pretenderen zich vaak in te zetten voor de community, maar dat blijkt in de praktijk helemaal niet zo te zijn. Het is vergelijkbaar met Black Lives Matter: mensen plaatsen een zwart vierkantje op hun Instagram, maar denken er daarna niet meer over na. Welke intentie zit er dan achter?

Marketing ipv activisme

Of zoals bij greenwashing, waarbij bedrijven claims verspreiden over de positieve klimaatimpact van hun product of service. Terwijl ze op de achtergrond helemaal geen (of minder) stappen ondernemen om van de aarde een betere plek te maken.

Op die manier wordt greenwashing, maar dus ook blackwashing en pinkwashing (ook wel rainbowwashing of regenboogkapitalisme genoemd) gebruikt door marketeers als strategie om meer klanten te lokken en uiteindelijk meer geld te verdienen.

Waar gaat de winst heen?

Want, hartstikke leuk zo’n regenboog collectie van Converse, limited pride edition van Absolut Vodka of ‘Paint Your Own Story’ make-up lijn van Nyx Cosmetics. Maar wat gebeurt er met de winst die gemaakt wordt op een speciale pride-collectie?

Wordt die (gedeeltelijk) gedoneerd aan organisaties die de positie van de community versterken? Of steekt een bedrijf de winst volledig in eigen zak? Dan getuigt het van weinig juiste intenties en kunnen ze misschien beter niets doen.

La Vie d’Adèle op CineMember: een iconische LGBTQIA+ film

Mensenrechten en intern beleid

Daarnaast gaat het om hoe een organisatie zich buiten de Pride maand om gedraagt. Want het is wel heel makkelijk om je als bedrijf te profileren als als rainbow-friendly, maar steunen ze de lgbtqia+community het hele jaar door?

En hoe is het om voor dit bedrijf te werken als je onderdeel bent van de community? Hoe staat het met de diversiteit, inclusiviteit en gelijkwaardigheid? Wat doen ze voor hun queer-medewerkers?

Misbruik van de regenboogvlag

Bedrijven die niet aan deze punten voldoen, maar wél de regenboogkleuren gebruiken, zorgen – volgens queer influencer Matt Bernstein – voor verwatering van het symbool.

“Het probleem met de regenboogvlag is dat – ondanks dat het een prachtig symbool met belangrijke historie is – het gebruik ervan zo algemeen en afgezwakt is geworden, dat mensen en bedrijven een regenboogvlag kunnen plaatsen en dit bondgenootschap kunnen noemen zonder na te denken welke zaken die vlag representeert.

Recept: een roze regenboogcocktail voor Pride deze maand

Volgens Matt hoef je niet direct 90 procent van je winst af te staan of je hele winkel vol te plakken met regenbogen, maar als je de regenboogvlag uithangt, dan moet daar wél wat tegenover staan. “Laat zien dat je je (óók) de rest van het jaar inzet voor de rechten van de community en niet alleen in de maand dat je er geld aan kunt verdienen.”

Hear hear!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️