Pilates: 5 dingen die je wilt weten voordat je met deze sport begint

Ben je op zoek naar iets nieuws om je sportroutine wat extra spice te geven? Probeer dan eens een lesje pilates. Deze veelzijdige sport legt de focus op balans én kracht, waardoor je sowieso voor een uitdaging komt te staan.

Tijd voor een lesje core training 2.0.

Het verschil tussen yoga en pilates

Op het eerste gezicht lijkt pilates misschien wel wat op yoga. Dat kan kloppen, want de grondlegger van pilates, Joseph Pilates, heeft zich laten inspireren door de bewegingen van yoga.

Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen beide sporten te vinden:

  • Bij pilates speelt lenigheid een kleine rol. Het doel van pilates is de diepliggende spieren sterker maken, niet om zo soepel mogelijk te zijn (zoals bij yoga vaak wel het doel is).
  • Bij yoga heeft de ademhaling een grote rol, bij pilates niet.
  • Pilates training zorgt voor flink wat stabiliteit. Zoals we al eerder zeiden, is het doel bij pilates sterker worden. Hoe sterker je in deze oefeningen wordt, hoe stabieler je de bewegingen uit kunt voeren.

5 dingen die je wilt weten over pilates

Genoeg over yoga, laten we ons focussen op pilates. Onderstaande 5 dingen zijn handig om te weten voordat je aan je eerste lesje pilates begint.

1. Je kunt pilates zowel thuis als in een klasje volgen

Probeer jij een nieuwe sport het liefste eerst vanuit huis uit? Er zijn talloze online klasjes waar je de bewegingen eerst kunt uitvoeren voordat je het buitenshuis probeert. Alleen al op YouTube staan verschillende routines die je kunt volgen.

Houd er natuurlijk wel rekening mee dat je hierbij geen begeleiding hebt. Er is niemand die jou feedback kan geven op de bewegingen die je uitvoert. Hierdoor zou het kunnen voorkomen dat je blessures oploopt, omdat je een beweging niet op de juiste manier doet. Wees dus altijd extra voorzichtig met je lijf als je vanuit huis sport.

2. De vijf meest voorkomende pilates oefeningen

Pilates heeft een aantal basisbewegingen die je in veel (beginners)klasjes tegen zult komen. Als je die bewegingen al een keer gedaan wilt hebben voordat je een lesje boekt, dan kan je de volgende vijf oefeningen op YouTube bekijken. We hebben de linkjes alvast voor je toegevoegd.

3. Spierpijn

Na het doen van een pilates lesje zal je merken dat je spieren gaan branden. Omdat je focust op de diepliggende spieren, spieren die je in het dagelijks leven minder vaak gebruikt, is de kans op spierpijn dan ook zeker aanwezig.

Wil je de volgende dag zo min mogelijk last hebben van spierpijn, lees dan de tips in dit artikel goed door: Vaak last van spierpijn? Zo voorkom je het.

Spierpijn na het sporten: is dat nou goed of juist niet?

4. Neem de rust die je nodig hebt

Ben je meteen dedicated en wil je elke dag een pilates lesje volgen? Dat is helaas niet zo’n goed idee. Jouw lichaam heeft namelijk een dag of twee rust nodig na een intensieve pilates sessie. Net als bij krachttraining maak je de spieren telkens een klein beetje kapot tijdens jouw sessie. Als je je spieren niet genoeg laat herstellen, liggen blessures op de loer.

5. Hallo evenwicht

Door het trainen van je diepere spieren, wordt jouw evenwicht en stabiliteit een stuk beter. Als je nu al moeite hebt met het aantrekken van een skinny jeans omdat je niet zo lang op één been kunt staan, dan zou pilates jouw evenwicht wel eens een mega boost kunnen geven.

Sterker nog, pilates wordt zelfs ingezet bij ouderen om de kans op vallen kleiner te maken. Verschillende onderzoeken tonen namelijk aan dat wanneer ouderen aan pilates doen, ze minder vaak vallen. En als dat bij oudere mensen al werkt, dan kan jij toch zeker ook binnenkort als een flamingo op één been staan.

Waarom trillen je spieren als je aan het sporten bent (en vooral tijdens pilates en barre)?

SelfELLE.be

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Pilates: 5 dingen die je wilt weten voordat je met deze sport begint
Sluiten