Tips van een personal trainer over sporten tijdens de zwangerschap

Anne Dirks 5 okt 2017 Body

Anna Speller is het levende voorbeeld dat het kan. De actrice en zangeres, die we vooral kennen van K-otic en haar rollen in Feuten en Divorce, is tijdens het schrijven van dit stuk negen maanden zwanger en heeft bijna de gehele periode gesport. Niet alleen om fit te blijven, maar ook om zich mentaal en lichamelijk voor te bereiden op de bevalling. Dit alles deed ze onder begeleiding van Melisa Dierx, trainer bij Klaever Health.

Hoe is het om te sporten als je hoogzwanger bent?

Haha, ja die buik gaat op een gegeven moment toch een beetje in de weg zitten. Het is een uitdaging om dan op zoek te gaan naar oefeningen die nog fijn zijn om te doen. Ik merkte al snel dat sommige bewegingen nog wel mogelijk zijn, maar niet meer prettig voelen.

Wat zijn de meevallers en de tegenvallers?

Tijdens de crossfittrainingen met Melisa had ik op een bepaald punt meer moeite met steeds liggen en overeind komen, dan met de oefeningen zelf. En bepaalde yogahoudingen voelen niet goed meer. Het is dus even zoeken naar wat je wel en niet kan. Ik vind het leuk om daar meer over te leren, oefeningen te zoeken die wel lekker voelen en die ook te delen met anderen. Tegelijkertijd verbaast het mij hoeveel je nog wel kan. En vaak als ik tijdens een oefening dacht ‘ik kan niet meer’ schoot er door mijn hoofd ‘dat kun je straks tijdens de bevalling ook niet zeggen’.

Hoe voelde je je tijdens het sporten?

Ik ben heel erg blij dat ik heb doorgezet, het heeft mij echt geholpen. Maar het is af en toe wel vreemd om te merken dat je lijf echt anders is. Toch heb ik – ook dankzij het gezonde eten en sporten denk ik – weinig last van kwaaltjes. Wat ik mij bijvoorbeeld nooit gerealiseerd heb is hoe belangrijk je rug is tijdens die zwangerschap. Ik hoor zo veel zwangere vrouwen om mij heen over rugklachten, ik heb echt nergens last van. En straks ook, tijdens de bevalling, komen die sterke rugspieren weer van pas.

Heb je wel eens commentaar gehad van anderen?

Ja, zeker. Mensen die dan zeggen: ‘Doe rustig’ of ‘Ga babykleertjes kopen’. Alsof sporten niet daarnaast kan. Die mensen denken dat ik zeven dagen per week in de sportschool sta, terwijl het bij elkaar nog geen twee uur per week is.

Kijk, het is voor iedereen anders. Dit werkt voor mij. Ik lees en hoor ook steeds meer dat je echt profijt hebt van fit zijn tijdens je zwangerschap, ook tijdens de bevalling en daarna. Maar het is de kunst om hier de balans in te vinden. Ik moest even slikken toen mijn personal trainer, Melisa, twee weken geleden zei: ‘Anna, we gaan er nu mee stoppen’. Maar ik voel ook dat het klopt. Uiteindelijk gaat het erom dat je goed voor jezelf zorgt, en je baby. Daarom is het fijn en belangrijk om goede begeleiding te krijgen.

5 tips voor het sporten tijdens het eerste trimester:

1. Bespreek het met je arts – hij of zij kan je vertellen wat in jou geval wel of niet verstandig is.
2. Doe wat je kunt doen, maar ga niet over je grenzen heen en luister naar je trainer. Als je wakker wordt en je belabberd voelt, lekker aan toegeven en niet jezelf toch naar die sportschool slepen.
3. Stay cool – Letterlijk. Oververhitting kan gevaarlijk zijn voor de baby. Als je een enorme hot yoga fan ben is het verstandig deze lesjes om te ruilen voor andere yogalesjes.
4. Zorg dat je genoeg drinkt en eet – Je bloedsuikers zijn onderhevig aan schommelingen tijdens de zwangerschap. Zorg dat je voor en na een sportlesje genoeg eet en drinkt.
5. Laat contactsporten of sporten met grote risico’s even achterwegen – Niet de tijd om te gaan rugbyen, mountainbiken of skiën. Maar een goede personal trainer met ervaring een goede optie.

Zwanger en wil je ook graag sporten? Neem contact op met Klaever Health voor de mogelijkheden.

Meer lezen

Sporten terwijl je zwanger bent? Anna Speller vertelt haar verhaal.

Reageer op artikel:
Tips van een personal trainer over sporten tijdens de zwangerschap
Sluiten