Ga je minder eten van een kleiner bord? Dit is het antwoord

Weleens van de Delboeuf-illusie gehoord?

‘Vanaf vandaag ga ik echt gezonder leven.’ Jup, maandagen zijn dé dag van de week om te beginnen met diëten – of nou ja, in ieder geval de maandagochtend. En als het om dieetadvies gaat, hoor je vaak dat je van een kleiner bord moet eten. Klopt dat ook?

Wat in ieder geval vaststaat, is dat over het algemeen het tegenovergestelde gebeurt. Sinds 1900 is de grootte van onze eetborden met maar liefst 23 procent toegenomen, van bijna 23 tot zo’n 28 centimeter. Als we daardoor slechts vijtig calorieën meer per dag zouden eten, zouden we ruim twee kilogram per jaar aankomen, rekenden onderzoekers uit. Dat lijkt niet zo veel, maar is toch een toename van tien kilo in vijf jaar – en dat alleen maar door de grootte van je bord.

De Delboeuf-illusie

Maar gaan we inderdaad meer calorieën eten van een groter bord? Die theorie lijkt plausibel, en dat heeft alles te maken met de Delboeuf-illusie. Delboeuf stelde dat als je twee identieke cirkels naast elkaar zet, maar de ene in een grote en de andere in een kleine cirkel, ze toch niet even groot lijken: een optische illusie. Als je een kleiner bord hebt, lijkt het dus al snel alsof je meer eet, en zul je dus wellicht minder opscheppen.

Dat is ook bewezen door het onderzoek: mensen schepten maar liefst 8,2 procent minder op als ze een kleiner bord hadden. Ervan uitgaande dat je avondeten gemiddeld zeshonderd calorieën bevat, zou dat inderdaad neerkomen op zo’n vijftig calorieën minder.

Dit vind je misschien ook interessant: Sollicitatiegesprek? Deze psychologische trucjes kunnen je helpen.

 

Eetnormen

Ook andere studies wijzen uit dat mensen consequent meer eten als ze met groter servies eten, grotere porties of grotere verpakkingen krijgen, schrijft de Volkskrant. In het artikel komt ook gedragswetenschapper Roel Hermans aan het woord, die bovendien benadrukt dat we onbewust door allerlei eetnormen gedreven worden: ‘Wij willen eten zoals iedereen, Dat kan bijvoorbeeld zijn: één bord of je bord leeg eten, ongeacht de grootte.’

Toch zijn de effecten niet zo heel groot: slechts ‘klein tot gematigd’. Alleen van een kleiner bord eten, weerhoudt je er immers waarschijnlijk niet van om een extra portie van je lievelingseten.

De kleur van je bord

Er zijn wel ook andere dingen die je kunt aanpassen om wat minder te eten. Het eerder genoemde onderzoek wees bijvoorbeeld ook een verschil in eetgedrag aan bij mensen die van andere kleuren servies aten. Mensen die weinig contrast tussen hun bord en eten zagen (bijvoorbeeld roomsaus op een wit bord of tomatensaus op een rood bord), aten signifant meer dan degenen die juist wel veel contrast zagen.