Joanne Wienen
Joanne Wienen Body 10 feb 2020

Hoe een krachtige houding zorgt voor een krachtige geest

Leg die telefoon maar weg, want de voorovergebogen iPosture is niet alleen slecht voor onze ruggen, maar zorgt er ook voor dat we ons minder assertief voelen. Dit – en nog veel meer inzichten over houding en gedrag – beschrijft Amy Cuddy in haar boek ‘Presence’.

Een sollicitatiegesprek heeft een groot ding gemeen met een eerste date. Je wilt de beste versie van jezelf zijn. Tegelijkertijd zijn het situaties waarin dat het allermoeilijkst is. In andere woorden: we kunnen wel wat tips gebruiken. Enter Amy Cuddy, een wereldberoemde Harvard-professor en toevallig ook degene die de op één na best bekeken TED-talk aller tijden gaf, over hoe je houding je gedrag beïnvloedt.

Verfrissende boodschap

Cuddy brengt in haar boek ‘Presence: vanuit je innerlijke kracht naar overtuigingskracht‘ een verfrissende boodschap. Namelijk dat het heus niet nodig is in therapie jarenlang in het verleden te wroeten om zelfverzekerder en krachtiger uit de strijd te komen.

In plaats daarvan schijnt ze haar licht op wetenschappelijk bewezen verbindingen tussen lichaam en geest. Anders gezegd: verander je lichaamstaal, verander jezelf.

Hoe veranderen we onze houding?

Heel bekend zijn Cuddy’s krachthoudingen. Wat je doet: doe vlak voor een zenuwslopende situatie eens twee minuten lang alsof je Wonder Woman bent (handen in de zij, kin en borst omhoog, schouders naar achteren).

Dit geeft je hormoonspiegel een positieve boost. Aan de ene kant zorgt het voor meer testosteron, wat ervoor zorgt dat we ons sterk en krachtig voelen. Aan de andere kant breekt het cortisol juist af, een venijnig hormoon dat vooral zorgt voor stress.

Must read: 7 manieren om iemands lichaamstaal te lezen

Allemaal leuk en aardig, maar in een serieus gesprek met de baas over mogelijke loonsverhoging is het natuurlijk een beetje gek om die stoel af te slaan en stug in Wonder Woman-pose te blijven staan.

En soms is er even geen ruimte om je af te zonderen en dit van te voren te doen. Ook dan zijn er nog genoeg dingen die we kunnen doen om zelfverzekerder over te komen.

Loop overdreven, spreek langzaam

Zo is bewezen dat de manier waarop iemand loopt verbonden is met geluk en zelfverzekerdheid. Mensen die grote stappen nemen, hun armen heen en weer laten zwaaien en een klein beetje lijken te stuiteren (kortom: veel ruimte innemen tijdens de wandeling) worden gezien als gelukkiger en krachtiger. En, belangrijker nog, ze voelen zich ook gelukkiger en krachtiger.

Hetzelfde geldt voor spreken. Mensen die langzaam praten, af en toe stiltes laten vallen en met lage stem spreken, worden gezien als betrouwbaarder en machtiger, en daardoor voelen ze zich ook zo.

Be present

Die zelfverzekerde staat waarin je duidelijk en op je gemak jouw mening of emoties goed over weet te brengen, noemt Cuddy een staat van ‘presence’. Een gemoedstoestand die we niet constant voelen, maar van moment tot moment opduikt.

Maar door ons bewust te worden van onze houding, kunnen we onszelf wel helpen dat gevoel van ‘presence’ op te roepen.

En wat moeten we vooral laten

Er zijn dingen die we daarvoor kunnen doen (zie vorige alinea), maar ook dingen die we zeker moeten laten. In die categorie valt ook onze telefoon. Wat blijkt, de krachteloze iPosture (ook wel ‘text-neck’ genoemd) is niet alleen dodelijk voor ons lijf, maar doordat we onszelf zo kleiner maken zorgt het er ook voor dat we minder assertief zijn.

Tip: Yoga is meer dan alleen houdingen: dit zijn 4 belangrijke leefregels

Ook als we ons onzeker, angstig of zwak voelen, zijn we geneigd ineen te duiken. We laten onze schouders zakken, vouwen onze enkels over elkaar, raken onze nek en ons gezicht vaak aan, buigen het hoofd en slaan onze armen om ons heen. Niet alleen geven we de buitenwereld zo het beeld dat we machteloos zijn, ook onze eigen hersens krijgen deze negatieve boodschap mee. Precies wat we willen voorkomen, dus.

Jong geleerd is oud gedaan

Volgens Cuddy is vooral het bewustzijn over wat onze houding met ons hoofd doet superbelangrijk. Let daarom de volgende keer eens op als je merkt dat je probeert jezelf kleiner te maken. Waardoor voel je je onzeker? Wat maakt je angstig? Zodra je dit voor jezelf op een rijtje hebt, kan het je helpen voortaan beter voorbereid te zijn op soortgelijke situaties.

En dat hoeft heus niet per se met grote, overdreven houdingen (al mag dat natuurlijk wel), nog belangrijker is dat we stoppen met die kleine, ontwijkende.

Meer lezen

Starten met reflecteren? Ontvang de Reflection & Setting goals guide 2019/2020

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis in je inbox

Reageer op artikel:
Hoe een krachtige houding zorgt voor een krachtige geest
Sluiten