Maaike Kooijman
Maaike Kooijman | LinkedIn Body 10 nov 2021

Zo voed je je kinderen op met intuitive eating

Heb je honger? Het is nog geen lunchtijd, wacht maar even. Zit je vol? Dat dacht ik niet, je moet wel je bord leegeten. Van eten word je sterk. Van groenten dan. Wil je een koekje? Vooruit, maar het is eigenlijk wel slecht voor je.

Al van jongs af aan worden we overladen door meningen over wat, wanneer en hoe we zouden moeten eten – en dat terwijl ons lichaam dat eigenlijk zélf prima weet. Dit is hoe je je kids opvoedt volgens de principes van intuitive eating.

Wat is intuitive eating?

Intuïtief eten betekent precies wat de term zegt: eten volgens je intuïtie. Je eet op de momenten dat je lichaam om eten vraagt, en stopt op het moment dat het vol zit – easy as that.

In principe worden we allemaal geboren met zo’n intuïtie. Baby’s huilen als ze honger hebben, en krijgen dan vaak ook meteen de borst of fles. Maar waar we baby’s nog vertrouwen om aan te geven wat ze nodig hebben, proberen we kinderen steeds meer regels op te leggen. Dit is gezond en dat is ongezond, dit is normaal eten en dat is niet normaal. Dat heeft eetgestoord gedrag, zoals stiekem eten of diëten, als gevolg.

Deze 6 ‘ongezonde gewoontes’ zijn zo slecht nog niet (zo, dat scheelt)

Zelfs jonge kinderen weten al dat wij als maatschappij geen taart eten als ontbijt, en dat we koekjes afkeuren. Die sociale regels zorgen ervoor dat ook ons vermogen tot intuitive eating wordt verstoord. Als de toegang tot zoete dingen je bijvoorbeeld ontzegd wordt, zul je daar veel eerder zin in hebben. En als je gedwongen wordt om iets te eten waar je lichaam helemaal geen zin in heeft, vind je het vanzelf niet lekker meer.

De beweging die voor intuïtief eten strijdt, gaat ervan uit dat ons lichaam bepaalt wat we nodig hebben, niet de maatschappij.

De enige manier om die intuïtie van je kinderen te behouden, is door hen de ruimte te geven om zelf aan te geven wat hun lichaam wel en niet wil eten, en wanneer. Kinderen zijn natuurtalenten in intuitive eating – en met deze tips sta jij dat niet in de weg.

7 tips om je kinderen op te voeden met intuitive eating

Luister naar je kind

De basics van intuïtief eten bestaan natuurlijk uit het daadwerkelijk vertrouwen om de hongersignalen van je kind. Wil je dreumes een extra bord pap als ontbijt, doe daar dan niet moeilijk over. Zit ‘ie vol na een half bord? Ook oké. Datzelfde geldt voor eettijden. Als je kind een uur voor het avondeten honger heeft, laat ‘m dan niet wachten, maar geef een (kleine) snack.

Zo leer je naar je gevoel te luisteren

Stel zo min mogelijk regels in

Nope, geen ‘de helft opeten voor je van tafel mag’ of ‘oké, je hoeft niet alles op te eten, maar probeer dan vijf hapjes’. Onderhandelen is sowieso een manier om een kind te laten zien hoe je níet naar je eigen hongergevoel moet luisteren; het heeft alleen maar (niet) eten tegen iemands wil in als gevolg.

Gebruik eten niet als beloning

Veel mensen kregen vroeger pas een toetje als alle groenten op waren, of mochten een extra halfuur voor de tv als het bord leeg was. Maar ook eten als beloning, of juist straf, gaat tegen het nastreven van intuitive eating in. Bovendien benadruk je hiermee dat toetjes en ander ‘slecht’ eten iets speciaals moeten zijn; dat zijn waardeoordelen die kinderen overnemen.

Voorkom waardeoordelen over voeding

Spinazie is goed, friet is slecht? Niet de boodschap die je af wilt geven. Natuurlijk kun je je kind wel iets over dit verschil vertellen, maar gebruik dan eerder woorden als ‘in spinazie zitten veel dingen die je lichaam nodig heeft en in friet niet zoveel’. Nogmaals: denken over goed en slecht eten zorgt alleen maar voor een ongezonde relatie met eten op zowel de korte als lange termijn.

Waarom gezond eten niet altijd genoeg is

Word niet boos als je kind tegenstrijdig is

Soms wil het hoofd het één en de maag het ander. Het brein kan bijvoorbeeld om een koekje vragen, omdat dat het beloningssysteem in de hersenen activeert. Resultaat: kind vraagt koekje, neemt een hap… en wil het daarna soms niet meer. Z’n lichaam protesteert: nope, we zitten toch te vol. Dat kan mateloos irritant zijn, maar een uitspraak als ‘je hebt erom gevraagd, dus nu eet je het ook op’ helpt zeker niet.

Verbied geen eten

Een voorwaarde voor intuïtief eten, is dat eten in principe toegankelijk is. Natuurlijk kun je de koektrommel alsnog in een kast zetten in plaats van open op tafel – maar als je kind om een koekje vraagt, verbied dat dan niet. Als een kind weet dat het eten er is maar dat hij er niet bij mag, concludeert z’n lichaam daaruit dat de eigen eetbehoeftes niet goed zijn.

Doe zelf ook aan intuitive eating

Want goed voorbeeld doet goed volgen. 🙂

 

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Zo voed je je kinderen op met intuitive eating
Sluiten