Deze invloed hebben sport en je menstruatie op elkaar

Moe, lamlendig en humeurig: dat is hoe een deel van de mensen die menstrueren zich vlak voor en/of tijdens de ongesteldheid voelt. Je wilt alleen maar met een kruik in bed liggen en series kijken. Sporten? Je moet er niet aan denken!

Ben je as we speak aan het bloeden van onderen en heb je nog een goed excuus nodig om je hardloopschoenen niet uit de kast te hoeven trekken? Die hebben we voor je in de vorm van een nieuw onderzoek, dat de relatie tussen sport en je menstruatie onderzoekt.

Je menstruatiecyclus en hormonen

De relatie tussen sport en je menstruatie heeft alles te maken met hormonen, waarvan de niveaus fluctueren gedurende je cyclus. Even in de herhaling: je menstruatiecyclus bestaat uit vier fasen. Dat zijn de menstruatie, de pre-ovulatie, de ovulatie en post-ovulatie.

Op de eerste dag van je cyclus, tijdens je menstruatie dus, is je oestrogeenniveau op z’n laagst. Je bent niet zwanger, dus die hormonen heb je toch nergens voor nodig. In de tweede en derde fase stijgt het oestrogeenpeil echter weer; je lichaam bereidt zich immers voor op een nieuwe ovulatie.

Dit moet je weten over je menstruatiecyclus (want daar weten we nog veel te weinig van)

Die hormonen hebben invloed op je humeur. Oestrogeen maakt je bijvoorbeeld je vrolijk en zelfverzekerd; weinig oestrogeen voor en tijdens je menstruatie zorgt er dan ook voor dat je wat cranky kunt zijn. Maar uit het nieuwe onderzoek blijkt dat de hormonen dus ook invloed hebben op hoeveel zin je hebt om te sporten.

De invloed van je menstruatie op sport

Het onderzoek wordt uitgevoerd met labratten – niet iets waar we achter staan, maar laten we dat voor deze keer even terzijde schuiven. De Amerikaanse onderzoekers bestudeerden ratten die constant toegang hadden tot een looprad in hun kooi. Wat bleek? Hun rengedrag kon voor een groot deel door één hormoon verklaard worden.

Over het algemeen renden de vrouwelijke ratten vaker dan de mannelijke, maar er was ook meer fluctuatie in hun gedrag te zien – die overeenkwam met de oestrogeencyclus van de vrouwtjesratten. Dat wil zeggen, de vrouwtjesratten met eierstokken. Ratten zonder eierstokken lieten dit fluctuerende patroon niet zien, en renden over het algemeen ook minder. Dat laat zien dat de bevindingen echt met de hormonen uit je menstruatiecyclus te maken hebben, die bijvoorbeeld ook transmannen hebben.

Leven naar je cyclus: waarom dat als vrouw zo belangrijk is

Als we kunnen concluderen dat oestrogeen ervoor zorgt dat je een grotere drive hebt om te sporten, betekent dat dat je in de tweede en derde fase van je menstruatie het meest de neiging hebt om je sportschoenen aan te trekken. En het is dus helemaal verklaarbaar als je in de eerste en vierde fase, dus vlak voor en tijdens je menstruatie, het liefst gewoon in bed wilt liggen.

Overigens gaat dit verschil niet alleen over de groepen ‘mensen met eierstokken’ en ‘mensen zonder eierstokken’: ook per persoon kan het oestrogeenniveau verschillen. Als je wel eierstokken hebt, maar relatief weinig oestrogeen, is de kans groter dat sporten niet je hobby is.

De invloed van sport op je menstruatie

Ondanks dat je misschien geen zin hebt om te sporten tijdens je menstruatie, betekent dat niet dat het geen goed idee is. Sporten stimuleert bijvoorbeeld de bloedsomloop in je baarmoeder, en dat vermindert de menstruatiepijn. Da’s iets waar veel menstruerende mensen baat bij hebben.

Daarnaast maakt je endorfine aan als je sport – ook wel bekend als hét gelukshormoon. Vooral als je nogal eens chagrijnig bent tijdens that time of the month, is endorfine een fijne boost die je helpt om te gaan met die vervelende stemmingswisselingen. Jezelf naar buiten slepen voor een gezonde dosis sport (niet te veel!) is dus alsnog het overwegen waard.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Deze invloed hebben sport en je menstruatie op elkaar
Sluiten