Waar komen intrusies vandaan, en hoe gaan we daar mee om?

Misschien heb je al eens van intrusies gehoord. We hebben ze in elk geval bijna allemaal, in meer of mindere mate. Intrusieve gedachtes zijn gedachtes die je niet wílt denken, maar die zomaar in je hoofd komen. Hoe ontstaan die gedachtes, en nog belangrijker, hoe gaan we daarmee om?

Op de snelweg met 120 km/u rijden, en denken hoe het zou zijn als je plotseling je stuur om zou draaien en de berm in zou rijden. Op een brug staan, en heel even denken “zou ik springen?”. Of tijden een kraamvisite je voorstellen hoe het zou zijn als je de pasgeboren baby eens heel hard in zijn armpje knijpt.

Het zijn gedachtes die je niet echt méént, maar die soms wel ineens in je hoofd op kunnen komen. Die gedachtes noemen we intrusies, of intrusieve gedachtes.

In het Latijn wordt het woord intrusies vertaald als binnendringing, en dat is precies wat deze gedachte doet. Soms kan zo’n gedachte best beangstigend zijn. Want je meent deze gedachte toch niet, waarom denk je het dan?

Waar komen intrusies vandaan?

Waar deze bizarre intrusieve gedachtes vandaan komen, in eigenlijk niet precies bekend. Wel is gebleken dat driekwart van de mensen met psychosegevoeligheid ook last heeft van intrusies. Uit ander onderzoek blijkt dat mensen die een ernstige emotionele mishandeling hebben meegemaakt, later veel meer last hebben van intrusies dan mensen die dit niet hebben meegemaakt.

Maar waaróm denken we dingen die we eigenlijk helemaal niet willen denken? Op psychosenet.nl lezen we dat wetenschappers denken dat het te maken heeft met een soort waarschuwingssysteem in onze hersenen.

“Je denkt iets wat je níet zou willen en je hersenen maken daar een voorstelling bij. Je ziet de gevolgen voor je en ziet dit als waarschuwing om niet te springen, slaan, knijpen, wurgen of schreeuwen,” vertelt Prof. dr. Jim van Os, de voorzitter van Divisie Hersenen van het UMC Utrecht op de website.

Een wetenschapper deelt 7 manieren om te dealen met piekergedachten

Zo ga je om met intrusieve gedachtes

Het is dus goed om te weten dat het helemaal niet raar is dat je soms deze intrusieve gedachtes hebt. Het komt vaak voor en is hartstikke normaal.

Heb jij veel last van bizarre, negatieve intrusies waar je vaak van schrikt, en merk je dat je er echt last van krijgt? Dan kunnen de onderstaande drie tips misschien helpen om je gedachten beter onder controle te krijgen.

1. Denk in mogelijkheden

Het is makkelijk om alleen aan een negatieve situatie te denken. Maar wanneer je dit doet, krijgen de intrusies vrij spel. Daarom kan je je beter focussen op positieve mogelijkheden en uitkomsten, in plaats van op problemen. Probeer een situatie van meerdere kanten te bekijken, en geloof voor de volle 100% in die opties.

Dit is de impact van negatieve gedachten op je brein (en hoe je dit traint naar positieve)

2. Leer hoe je jezelf kunt kalmeren

We kennen verschillende methodes om onszelf te kalmeren. Denk aan meditatie, ademhalingsoefeningen, een ASMR-video of yoga. Kom erachter welke manier voor jou werkt. Als je merkt dat je last krijgt van vervelende intrusies en dat deze je raken, dan kan jezelf kalmeren helpen om weer down to earth te komen.

3. Leer in het nu te leven

Wees jezelf bewust van het nu. Leef in het moment. Je mentale gezondheid speelt daar een grote rol in. Als jij je bewust bent van je mentale gezondheid (en daarmee je mentale kracht), dan leer je intrusies herkennen en kan je ze controleren. Je weet hoe je naar jezelf moet luisteren en hoe je je écht voelt.

Door deze destructieve gedachten haal je niet alles uit het leven

Glamour UK

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Waar komen intrusies vandaan, en hoe gaan we daar mee om?
Sluiten