Eva Spigt
Eva Spigt Body 24 mei 2022

IJsbaden zijn al een tijd populair: maar waarom (en hoe gezond zijn ze)?

Je ziet het waarschijnlijk al een tijdje op je Instagram tijdlijn voorbij komen: mensen die de zee in rennen, een plons in de Amstel nemen of nog heftiger: 2 minuten voor de lol in een ijsbad gaan zitten. Wat zijn nou toch de benefits van zo’n ijsbad en waarom lijkt koud water therapie zo verslavend?

Wij gaan dieper in op het fenomeen en zetten de voor- en nadelen op een rij.

Wat is koud water therapie?

Bij koud water therapie staat centraal dat jouw lichaam op eigen kracht de temperatuur kan reguleren om de kou te bestrijden. Als je bijvoorbeeld onder de koude douche stapt, gaan de haarvaatjes helemaal open staan.

Wanneer dat gebeurt, voelt je lichaam zich niet koud meer onder het water maar warmt het lichaam zichzelf op door middel van het eigen circulatie vermogen. Hoe tof is dat? Dit heeft ook vele benefits voor het lichaam en geest.

De voordelen van koude water therapie

Dit zijn de voordelen van koud water:

Kou geeft je immuunsysteem een boost

Wist je dat AMC onderzoek heeft gedaan naar de effecten van koud water therapie? Dagelijks koud douchen zorgt voor 29 procent minder ziekteverzuim en dat kan je al bereiken met slechts 30 seconden koud douchen per dag! Hoe dit komt? Extreem lage temperaturen versterken het immuunsysteem omdat er dan meer witte bloedlichaampjes worden aangemaakt wat de weerstand verhoogd.

Waarom koud douchen supergezond is (en goed voor het milieu)

Kou maakt gelukkig

Ja echt waar! Om je gelukkiger te voelen, kan je de ijskoude zee in springen. Door je over te geven aan de kou, krijgen je gelukhormonen, serotonine en dopamine, een boost. Ook kan het zelfs stress verminderen door de afgifte van endorfine. Twee vliegen in een klap dus!

Daarnaast wordt de aanmaak van noradrenaline bevordert waardoor je je geconcentreerder, opgewekter en gemotiveerder voelt. Zo’n ijskoude douche in de ochtend klinkt dus zo gek nog niet.

Kou onderdrukt ontstekkingseiwit

Wist je dat laaggradige ontstekingen een van de belangrijkste risicofactoren zijn bij het ontstaan van onder andere burn-outs, diabetes en ADHD? Bij een laaggradige ontsteking is er sprake van een chronische ontsteking.

Dat betekent dat het immuunsysteem de hele tijd actief is maar op een laag niveau dat je geen klassieke ontsteking krijgt met verschijnselen zoals roodheid, pijn of gezwollenheid. Deze sluimerende ontstekingen kunnen je weerstand en gezondheid erg aantasten.

Een verminderde weerstand? Dit zijn 7 natuurlijke middelen om het te verhogen

Wat je er tegen kunt doen? Het wordt vooral veroorzaakt door je levensstijl dus reduceer stress, let op je eten of… neem een ijsbad. Dit zorgt voor een boost aan het stofje interleukine wat weer een ontstekingsremmende werking heeft. Ook verhoogt het de ‘natural killer cellen’ in je lichaam die de functie hebben om zieke cellen dood te maken.

Kou houdt je jong

Botox kan je nog wel even laten liggen, een lekker koude douche nemen in de ochtend, it is. Kou bevordert de aanmaak van glutathion in het lichaam en dit is een van de meest krachtige anti-age stofjes. Ook helpt dit bij het afvoeren van afvalstoffen en het versterken van je immuunsysteem.

De Wim Hof methode: waar is dat ijskoude water allemaal goed voor?

Nadelen koude therapie

Enthousiast geworden? Spring niet meteen zelf in een ijsbad of de ijskoude zee in de winter. Plotseling verschil in kou kan namelijk leiden tot hartfalen of koude schok waardoor je gaat hyperventileren en misschien daardoor verdrinkt.

Extreem koud water wordt ook afgeraden bij epilepsie, auto-immuunziekten, hart-en vaatziekten en zwangerschap. Het is daarom aan te raden om een ijsbad te doen met een professional die je in de gaten houdt en je bepaalde ademtechnieken leert.

Proberen?

Backtonaturehikes organiseert in samenwerking met Noa van InWardTravel regelmatig ijsbaden. Eerst ga je een uur wandelen door de natuur om te gronden en meer in je lichaam te komen. Daarna legt Noa bepaalde ademhalingstechnieken uit waardoor jij zonder problemen twee minuten lang in een ijsbad kunt zitten. Enne… de kick die het geeft is zeker de moeite waard!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
IJsbaden zijn al een tijd populair: maar waarom (en hoe gezond zijn ze)?
Sluiten