Meditatie kan je beter maken in sporten (ja, echt)

Sportprestaties gaan verder dan fysieke training

Wie denkt aan een topsporter, denkt algauw aan uren trainen om zo de allerbeste te worden. Logisch, want als sporter moet je natuurlijk in goede fysieke staat zijn. Toch hebben ook mindfulness en meditatie mogelijk een grote invloed, blijkt uit onderzoek.

Atleten die regelmatig meditatie beoefenen, zijn gemotiveerder om regelmatig te sporten, bleek uit de studie. Ook zijn ze meer tevreden met hun sportprestaties. Oftewel: hoe meer we in het moment leven, hoe beter we het doen op het gebied van sport. Hoe doe je dat precies?

Pauzeer voor je presteert

Allereerst helpt het om even stil te staan, niet alleen voor een belangrijke wedstrijd maar ook als tijdens je dagelijkse hardlooprondje een recordtijd wilt neerzetten. Dagelijks hebben we tienduizenden gedachten, en vaak zijn deze negatief. Wat nou als we eens pauzeren en onszelf moed inpraten? Zo creëer je meer ruimte om je prestaties te accepteren, ongeacht de uitkomst van je training. Je laat de competitiedrang even los en focust weer gewoon op jezelf, want uiteindelijk draait het om wat jíj doet.

Dit vind je vast ook interessant: Deze Olympiër bewijst dat topsport en vegan eten prima samengaan.

 

Visualisaties

Sporters moeten niet alleen fysiek in topconditie zijn; ook mentale training kan helpen. Bijna alle topsporters visualiseren regelmatig hun prestaties, bijvoorbeeld voorafgaand een wedstrijd. Uit onderzoek van PsychologyToday blijkt zelfs dan mentale training mogelijk een grotere invloed heeft op je prestaties dan keihard sporten.

Zelf kun je natuurlijk ook focussen op een visualisatie van jouw optimale prestatie in plaats van op negatieve gedachtes. Het beste is hierbij om daadwerkelijk te voelen hoe het is om jouw doel te behalen. Zo bereid je ook je brein goed voor.

Ademhalingsoefeningen

Tegenwoordig draait sport vooral om presteren, zeker als je op hoger niveau sport. Maar bedenk eens met welke reden je ooit begonnen bent. Waarschijnlijk omdat je een enorme passie had voor je sport. Je werd er heel gelukkig van of je kon je energie in kwijt, bijvoorbeeld. Helaas verandert dit soms wanneer je fanatieker wordt. De focus ligt dan compleet op competitie, of je wel die gouden plak gaat behalen.

Gelukkig kun je je enthousiasme weer terugkrijgen, door bijvoorbeeld vlak voor een wedstrijd ademhalingsoefeningen te doen. Zo kom je weer bij je ‘echte ik’. Want de enige van wie je kan winnen, is van jezelf. Vergelijk je prestaties alleen met je eigen voorafgaande prestaties en wees je eigen grootste competitie – alleen dan haal je het beste uit jezelf.