Heb je een down gevoel? Probeer deze dingen eens

Hoewel een gezond lichaam heel belangrijk is, moeten we ook zeker het belang van mentale gezondheid niet onderschatten. Een healthy mind is een voorwaarde voor een fijn en productief leven. Maar hoe zorg je ervoor dat je geestelijk in balans blijft? De volgende tips kunnen je helpen.

Creëer een dagelijks routine met een positieve focus

Het is niet alleen gezond om structuur te hebben in je dagelijkse gang van zaken; het is ook cruciaal om depressie te voorkomen. Een routine zorgt voor een gevoel van zekerheid. Probeer daarom om een routine te ontwikkelen dat je positiviteit ondersteunt. Dit betekent doen wat voor jou goed voelt. Las bijvoorbeeld tijd in voor een work-out, een wandeling in het bos of een uurtje extra slaap.

Vervang negatieve gedachten voor neutrale gedachten

Situaties hoeven niet zwart of wit te zijn. In de meeste gevallen zijn ze dit namelijk niet. Maar op het moment dat je je down voelt, dan denkt je brein vaak van wel. Je kunt proberen deze gedachten te transformeren in neutrale gedachten, die waarschijnlijk dichter bij de waarheid liggen. Met een beetje oefening kan je die gedachten zelfs positief maken. Weet je niet goed hoe? Eerder schreven we op Bedrock hoe je ervoor zorgt dat negatieve emoties niet de overhand nemen.

Ga creatieve dingen doen

De handeling van creatieve activiteiten zorgt ervoor dat chemicaliën die de hersenen een goed gevoel geven vrijkomen. Ga bijvoorbeeld een muziekinstrument spelen of start met schilderen. In het boek ‘Ons Creatieve Brein’ legt hersenonderzoeker Dick Swaab uit hoe we creativiteit kunnen stimuleren.

Zorg goed voor jezelf

Klinken de volgende vijf dingen je bekend in de oren: je hebt slaapproblemen, je bent niet bekend met het fenomeen ‘niets doen’, je kookt bijna nooit voor jezelf, je valt tegen mensen uit en je hebt constant hoofdpijn? Dan is het tijd voor verandering. Het zijn belangrijke tekenen dat je beter voor jezelf moet zorgen. Wees zo goed voor jezelf als je ook zou zijn voor je beste vriend of vrienden. Jij weet zelf als geen ander wat je nodig hebt.

Mediteer

Neem iedere dag even kort de tijd om te mediteren. Wat je hierbij kan helpen is een meditatie-app. Meditatie kan je de rust en kracht geven om belangrijke keuzes te maken in je leven. Ook kan het je helpen om met negatieve gedachten om te gaan. Heb je niet veel tijd? Probeer dan eens deze mini-meditaties om tot jezelf te komen.

Ontwikkel zelfdiscipline

Zoek naar kleine manieren waarop je zelfdiscipline kunt ontwikkelen. Je zult merken dat het je mood kan beïnvloeden. Wanneer je bijvoorbeeld zegt: ‘vanavond ga ik sporten’, en je doet het ook écht, dan geeft dat een super bevredigend gevoel.

Beweeg

Ga iedere dag even naar buiten voor een wandeling. Ook is het verstandig om een paar keer per week echt te sporten. Wanneer je beweegt komt er endorfine vrij in je hersenen, waardoor je opeens een stuk positiever tegen de dag aankijkt (het staat niet voor niets bekend als het feel-good hormoon natuurlijk).

Spendeer tijd in de natuur

Uit een studie gepubliceerd in Scientific Reports blijkt dat wanneer je dagelijks een half uur in de natuur doorbrengt, de kans op depressie kleiner is. Geniet van de stilte, omarm de geuren en laat de alledaagse sores even achter je.

Zoek verbinding

Sociaal contact is een belangrijk onderdeel van je mentale gezondheid. Soms heb je misschien niet zo’n zin om te socializen, maar het is verstandig om het toch te doen. Sleep jezelf van de bank en spreek met een vriend of vriendin af in een koffiezaakje. De verandering van omgeving helpt je negatieve staat te veranderen in een meer neutrale staat.

Visualiseer je beste zelf

Spendeer tijd aan het inbeelden van wie je wil zijn. Hoe wil je graag dat anderen je zien? Hoe wil je reageren op dingen? Hoe wil je anderen (en jezelf) het liefst behandelen? Herhaalde, vastberaden visualisatie kan je helpen om die persoon ook te worden in het echte leven.

Praat met iemand

Er is een groot verschil tussen je down voelen en een echte depressie. Een depressie zit niet alleen maar tussen de oren; het is een psychische conditie. Heb je met een depressie te maken, ga dan langs bij een dokter. Een dokter kan je medicatie voorschrijven en andere therapieën aanraden die bijdragen aan je mentale gezondheid.

Meer lezen?

Dipje? Deze kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken.

Reageer op artikel:
Heb je een down gevoel? Probeer deze dingen eens
Sluiten