Belangrijke tekenen dat je beter voor jezelf moet zorgen

Het rustig aan doen is goed voor je

Je agenda is overvol en een momentje voor jezelf is zeldzaam. Je hebt het druk en je lichaam probeert je te laten zien dat je het wat rustiger aan moet doen. Doordat je je van de ene naar de andere afspraak haast, neem je niet eens de tijd om naar jezelf te luisteren. Klinken de volgende vijf dingen je bekend in de oren? Misschien moet je dan maar eens een stapje terug doen.

Je hebt slaapproblemen

In de nachtelijke uurtjes lig je constant te malen over alles wat je nog moet doen. Wanneer je slecht slaapt, is dit vaak een teken van stress. Onderzoek waar die stress vandaan komt en probeer er iets aan te doen. Als je jezelf gestrest voelt, is dit namelijk een teken van je lichaam dat het tijd wordt om het wat rustiger aan te doen. Probeer het van je af te schrijven of ga naar buiten voor een wandeling.

Je bent niet bekend met het fenomeen ‘niets doen’

Het lijkt alsof je verslaafd bent aan druk zijn. De laatste keer dat je het wat rustiger aan deed, kun je je zelfs niet meer herinneren. Een dag vrij voelt vreemd, maar eigenlijk laat dit juist zien dat je die day off juist nodig hebt. Je lichaam en geest hebben de tijd nodig om zichzelf weer op te laden. Zie ‘niets doen’ niet als iets negatiefs. Lui zijn is beter voor je dan je denkt; het is zelfs noodzakelijk. Door constant bezig te zijn, verlies je de connectie met jezelf.

Je kookt bijna nooit voor jezelf

Meestal eet je even snel iets tussendoor. Vaak komt dit neer op een maaltijd die je naar binnen werkt, terwijl je nog aan het werk bent. Proeven wat je eet, doe je niet echt en de laatste keer dat je écht gekookt hebt, kun je niet herinneren. Gezond en bewust eten is de basis van goed voor jezelf zorgen. Maak hier wat meer tijd voor vrij en geniet voortaan van elke hap die je eet.

Je valt tegen mensen uit

Je voelt je gestrest en reageert dit af op de mensen in je omgeving. Iemand hoeft maar iets te doen dat in jouw ogen verkeerd is en je valt tegen ze uit. Vaak is de ander niet de reden van de irritatie, maar zit het dieper. Zoek uit wat je dwars zit. Geef jezelf wat vaker een ontspanningsmomentje om de opgekropte gevoelens te laten gaan.

Je hebt constant hoofdpijn

Na een dag op je werk kom je thuis met knallende hoofdpijn. Je dag stond in het teken van stress en je hebt nauwelijks de tijd genomen voor een pauze. Herkenbaar? Besef je dat die hoofdpijn een teken is van je lichaam dat je het te druk hebt. Je hoofd kan het niet meer aan en dat gevoel kun je echt niet verhelpen met een paracetamol. Het is tijd dat je een stap terug doet.

Meer lezen?

Weg met die onnodige stress en drukte: zo doe je het weer rustig aan.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.