Got coco? Dit is wat je moet weten over kokoswater

Voldoende drinken is belangrijk, maar liters water tanken wordt al snel saai en frisdranken en fruitsap zitten bomvol ongewenste suikers. Dan is kokoswater een geschenk uit de hemel.

De afgelopen jaren is kokoswater steeds populairder geworden. Waar we eerst nog stad en land af moesten fietsen om het drankje ergens te scoren, staan de schappen van de supermarkt er inmiddels vol mee. Tussen verschillende merken bestaan grote kwaliteitsverschillen. Zo zijn er 100% natuurlijke kokoswaters, bijvoorbeeld van het Braziliaanse merk Obrigado (sinds kort in Nederland verkrijgbaar, onder andere bij het Hawaiiaanse restaurant Poke Perfect in Amsterdam). Maar er zijn ook kokoswaters waar bijvoorbeeld veel suiker of smaakversterkers aan worden toegevoegd. Hoog tijd om de kennis over onze favoriete dorstlesser wat bij te spijkeren.

Met 250 ml kokoswater krijg je bijvoorbeeld al 10% van je dagelijks vitamine C-behoefte binnen.

[source id=”attachment_21036″ align=”none”][/source]

Wat zit er precies in?

Kokoswater is het sap uit het hart van een jonge, groene kokosnoot die het fruit voedt. Hoe meer de kokosnoot rijpt, hoe minder vloeibaar sap erover blijft. De rest van het sap verandert namelijk in het witte vruchtvlees. Kokoswater bevat 94% water en heel weinig vet. (Dit in tegenstelling tot kokosmelk, wat gemaakt wordt door water aan geraspte kokos toe te voegen en veel vet bevat). Het meeste kokoswater kun je halen uit kokosnoten die tussen de zes en zeven maanden oud zijn. Gemiddeld zit er dan tussen de 125 en 250 ml water in. Bij de farm van Obrigado is dat rond de 350 ml, aangezien ze hier een ander type boom hebben: de green dwarf coconut tree. Hier groeien grotere kokosnoten aan die meer water bevatten. Dat lijkt misschien niet veel, maar het zit boordevol belangrijke voedingsstoffen, waaronder vezels, vitamine C en belangrijke mineralen. Daarnaast bevat het drankje ook nog eiwitten, mangaan, natrium en calcium en slechts 48 calorieën per 250 ml en 9 gram koolhydraten. Met 250 ml kokoswater krijg je bijvoorbeeld al 10% van je dagelijks vitamine C-behoefte binnen.

[source id=”attachment_21346″ align=”none”][/source]

Er zijn veel studies naar kokoswater (maar het is nog te vroeg voor conclusies)

Er zijn een aantal kleine onderzoeken die nog meer gezondheidsvoordelen aan het drankje toedichten, maar deze onderzoeken zijn vaak te klein om daar al echt conclusies aan te verbinden. Zo zijn er studies gedaan waarin werd gemeten of bepaalde bloedwaarden veranderen na inname van kokoswater. “De resultaten in de gepubliceerde onderzoeken waren gunstig”, zegt Kuipers. “Maar het zegt niet zoveel als het cholesterol een klein beetje daalt. Het is nog te vroeg voor enige conclusies.”

Sommige drankjes zijn van concentraat, het andere heeft allerlei toevoegingen. Dat merk je aan de grote verschillen in smaak.

Wél een zekerheid: het is belangrijk om voldoende te drinken. Op die manier worden afvalstoffen afgevoerd en help je je lichaam gehydrateerd te blijven. Toch vinden veel mensen het een grote opgave een paar liter water weg te werken. Kokoswater is dan een goed alternatief. Sterker nog, om eventuele verloren elektrolyten aan te vullen, is kokoswater zelfs een goede bron. Elektrolyten zijn mineralen die nodig zijn voor de normale werking van lichaamscellen en helpen bij het op peil houden van de vochtbalans in je lichaam. Dit zijn bijvoorbeeld magnesium, natrium, calcium en kalium. Ze zorgen voor energie en sterkere spieren. Kokoswater is ook een populair drankje onder sporters. Dit komt doordat sommige onderzoeken concludeerden dat kokoswater de vochtbalans beter herstelde dan water en dat het zelfs gelijk was aan andere elektrolytenrijke sportdrankjes, maar dan zonder de toegevoegde suikers. Bovendien helpt kokoswater de spieren om sneller te herstellen. Dit komt doordat 100 ml kokoswater ongeveer 250mg potassium en 105 mg sodium bevat. De sodium compenseert het zoutverlies dat sporters via zweet zijn kwijtgeraakt.

[source id=”attachment_21031″ align=”none”][/source]

De grote kwaliteitsverschillen tussen kokoswater

Door de subtiel zoetige, nootachtige smaak is kokoswater een smakelijke manier om het lichaam te hydrateren. Bovendien bevat kokoswater – open deur, maar toch – een stuk minder calorieën en koolhydraten dan frisdrank en is daardoor een gezondere keus. Kokoswater kan direct uit de kokosnoot worden gedronken, of in een verpakking. Let daarbij wel goed op de ingrediëntenlijst. Er zitten namelijk enorme kwaliteitsverschillen in kokoswater. Sommige drankjes zijn van concentraat, het andere heeft allerlei toevoegingen. Dat merk je aan de grote verschillen in smaak. Is een drankje erg zoet of smaakt het extreem naar kokos? Dan zijn er waarschijnlijk suikers aan toegevoegd of is het gemengd met vruchtensap. Gelukkig liggen er ook genoeg 100% natuurlijke kokoswatertjes in de schappen, zoals Obrigado. Zij hebben een gepatenteerde extractiemehtode om het kokoswater zonder blootstelling aan licht of lucht uit de kokosnoot te ontrekken. Hierdoor blijft de authentieke smaak gewaarborgd, zonder er iets aan toe te voegen.