Deze influencers zetten hun miljoenenbereik in voor vrouwelijke ondernemers

In het tijdperk van de Women’s March en de MeToo-beweging zien we steeds vaker dat vrouwen samenwerken om maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. En in deze moeilijke tijd is het dan ook eigenlijk niet meer dan normaal dat vrouwen elkaar steunen. Daarom is er nu The Female Initiative, een platform voor vrouwelijke ondernemers, om ze een hart onder de riem steken. 

Door de coronamaatregelen en de lockdown zijn een hoop vrouwelijke ondernemers in zwaar weer terechtgekomen. Met The Female Initiative willen initiatiefnemers Yeliz Çiçek en Omar Soliman Osman deze ondernemers supporten.

Exposure voor upcoming bedrijven

Laten we er geen doekjes om winden: het is hartstikke crisis. En we kennen allemaal wel minstens één vrouw, die net lekker bezig was met haar eigen bedrijf toen corona uitbrak. Sommigen had net een zaak geopend en moesten zelfs de deuren van hun bedrijf – al dan niet tijdelijk – sluiten, of waren nog niet helemaal ‘up to speed’ op digitaal vlak, en zagen daardoor hun business terug lopen.

Deze vrouwen krijgen nu de kans om mooie en waardevolle exposure te krijgen voor hun upcoming bedrijf. Yeliz en Omar, beiden werkzaam in de media en ruime ervaring bij modebladen, hebben aan influencers gevraagd of ze hun bereik wilde inzetten voor vrouwelijke ondernemers (net als zij zelf). Inmiddels is dat een hele lange lijst geworden van influencers die hieraan deelnemen.

Samen 30 miljoen bereik

Dames als Ruba Zai, Claire Rose, Roos van Dorten, Oumayma Elboumeshouli, Noor de Groot en Selma Omari bieden exposure aan door middel van een tag en/of swipe up naar female owned businesses, om ze te supporten in deze moeilijke tijd.

Samen bereiken de influencers meer dan 30 miljoen mensen, dus het is een unieke kans voor startende ondernemers om door grote influencers gefeatured te worden.

Luister ook: Bedrock Talks: over feminisme en gelijkheid met Milou Deelen

Het is de bedoeling dat het een giga community wordt, waar vrouwen elkaar kunnen vinden en kunnen steunen, door elkaar te promoten op social media. Influencers zijn óók zakenvrouwen, die als geen ander weten hoe het is om bang te zijn of hun bedrijf, waar ze al hun ziel en zaligheid in hebt gestopt, het wel gaat redden. Waarschijnlijk hebben ze zelf óók klappen van de crisis gevangen.

Hoe het werkt

Yeliz en Omar roepen vrouwelijke ondernemers op om zich aan te melden via het Instagram-account @Female.Initiative, door heel simpel op een post te reageren of een DM te sturen. Leg kort uit wat je doet en zet er een link naar je website of socials bij. Ook als je iemand kent waarvan je vindt dat zij exposure verdient, kun je haar (bedrijf) opgeven bij The Female Initiative.

Ook lezen: Nóg meer bewijs dat mannen en vrouwen gelijk zijn

Al deze bedrijven worden door Yeliz en Omar persoonlijk gecureerd en geselecteerd om naar de influencers te sturen. Vervolgens kiezen zij uit deze lijst daar wekelijks één of meerdere female owned businesses uit, die zij exposure willen bieden via hun kanalen.

Power of sisterhood

Er wordt weleens gezegd: “Achter elke succesvolle man staat een sterke vrouw”. Maar ook: “Achter elke succesvolle vrouw staat een grote groep vrouwen, die elkaar supporten”. In het engels spreken ze van de ‘power of sisterhood’ of ‘female empowerment’. Dit community-gevoel zorgt voor een gigantische kracht bij vrouwen en dat blijkt samen te gaan met meer succes.

Yeliz is het daar helemaal mee eens: “Ik wil mijn mediacontacten inzetten in deze moeilijke tijd voor andere vrouwelijke ondernemers. Het is heel belangrijk om in deze tijden er voor elkaar te zijn, om het écht samen te doen. We zijn hier om elkaar te supporten.”

Help elkaar, help jezelf

Dit is niet alleen een cliché of ideologische opmerking van Yeliz, maar een waarheid die is geworteld in onderzoek. Een studie heeft namelijk aangetoond dat vrouwen eerder geneigd zijn om hogerop te komen, als ze omringd worden door vrouwen.

Een ander onderzoek wijst uit dat vriendschappen onder vrouwen ervoor zorgen dat we meer ‘shinen’ in ons werk, doordat we ons emotioneel gesteund voelen.

En het allermooiste is: door andere vrouwen te helpen, breid je je netwerk uit, bouw je aan je eigen gunfactor en help je dus niet alleen heel nobel een ander, maar ook jezelf. Dus help elkaar! Daar word jij ook succesvoller van.

Dit zijn alle influencers die deelnemen:

  • Ruba Zai (@hijabhills)
  • Claire Rose Cliteur (@clairerose)
  • Khaoula Elboumeshouli (@khaoulaboumeshouli)
  • Roos van Dorsten (@moderosaofficial)
  • Oumayma Elboumeshouli (@oumaymaboumeshouli)
  • Noor de Groot (@queenofjetlags)
  • Ashlee Janelle (@ashleejanelle_)
  • Joann van den Herik (@joannvdherik)
  • Paula Molina Montes de Oca (@cococenteno)
  • Vivian Hoorn (@vivianhoorn)
  • Mary-Anne Josephine Kammeron (@lifebymary_)
  • Nicole Huisman (@nicole_huisman)
  • Nilofar Yaqoubi (@vannillio)
  • Isadee Jansen (@isadeejansen)
  • Selma Omari (@selmaomari)
  • Loiza Lamers (@loizalamers)
  • Bruna Rizk (@brunabear)
  • Lizzy van der Ligt (@lizzyvdligt)
  • Dilan Sabah (@dilansabah)
  • Chelsey Weimar (@chelsey_weimar)
  • Toprak Yalçiner (@topraky)

Het initiatief loopt voor nu tot het einde van de strenge lockdown.

Meer female empowerment

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Deze influencers zetten hun miljoenenbereik in voor vrouwelijke ondernemers
Sluiten