Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mind 9 september 2020

Vergeet je ook altijd je dromen? Zó kan je ze misschien wel onthouden

Je wordt ‘s ochtends wakker en je herinnert je vaag wat beelden van die nacht. Ook komt er een vlaag van een gevoel bij dat je nog een beetje bij staat. Maar écht herinneren wat erin in je droom gebeurde? Ho maar. Op de één of andere manier lukt het sommigen maar niet een droom te onthouden terwijl anderen ze de volgende dag nog levendig kunnen omschrijven. Volgens experts is er een manier om je dromen voortaan wel (of in elk geval beter) te onthouden. 

Het blijkt namelijk dat er een heleboel factoren invloed hebben op de REM-slaap, de fase waarin dromen plaatsvinden.

Dromen beter onthouden

Er bestaan allerlei theorieën over dromen, waar ze vandaan komen en wat bepaalde dromen zouden betekenen. Toch is men er over het algemeen over eens dat dromen worden gelinkt aan ons geheugen.

Dit onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat wanneer je brein in de slaapstand staat, herinneringen en nieuw geleerde informatie opnieuw worden afgespeeld of geheractiveerd. Op die manier lukt het je hersenen om de informatie ook op te slaan in je lange termijngeheugen. Of, zoals slaapexpert Leo van der Woerden eerder in een Bedrock-artikel zei, in je hersenen gebeurt meer wanneer je slaapt dan wanneer je wakker bent.

Maar wat betekent dat dan voor wie z’n dromen níét kan onthouden? Vroeger zeiden ze weleens dat wie niet droomt, ongezond of dom is. Nou, dat is gelukkig niet het geval, vertelt onderzoeker Rebecca Robbins aan MindBodyGreen. Ook heeft het volgens haar niets te maken met de kwaliteit van je slaap, omdat je tijdens je slaap meerdere keren in een REM-slaap komt.

De 7 redenen waarom je je dromen niet onthoudt

Dat je je dromen niet onthoudt, heeft wellicht te maken met één van deze oorzaken:

Stress

Onderzoek na onderzoek bewijst maar weer: stress is funest voor het lichaam en de geest. Dat geldt ook als we het hebben over het onthouden van je dromen. Dat komt namelijk omdat stress ervoor zorgt dat je ‘s nachts vaker wakker wordt en je REM-slaap wordt verstoord.

Voeding

We schreven het al eerder: voeding heeft eveneens een enorme invloed op je geest én lichaam. Het bepaalt hoe je voelt, hoe veel energie je hebt, het reguleert deels je hormoonhuishouding en onder andere ook of je wel of niet in staat bent om goed te slapen én dus je dromen beter te kunnen onthouden.

Ook lezen: Weinig energie? Met deze voeding geef je je lichaam een energie boost

Trauma

Trauma’s kan je zien als een soort stress waar je lichaam mee moet dealen. Een trauma heeft daarom een grote invloed op je slaap en kan zo zorgen voor een slaaptekort. Maar niet alleen dat, het kan er ook mee te maken hebben dat je je dromen (of nare nachtmerries) niet kan onthouden.

Alcohol en drugs

Hoe lekker een wijntje bij het eten of voor het slapen gaan ook is, het bevordert je slaap bepaald niet. Sterker nog: onderzoek wijst uit dat alcohol of een jointje voor je naar bed gaat een negatieve invloed heeft op je REM-slaap en op het in staat zijn om dromen te onthouden. Een no go als je je dromen wilt onthouden dus.

Luister ook: Bedrock Talks: over slaap met slaapexpert Hans Hamburger 

Te snel opstaan

Volgens psycholoog en droomexpert Rubin Naiman kan een (te) vroege wekker ervoor zorgen dat je je droom niet meer goed kan onthouden. Het langzaam en rustig kunnen wakker worden, is namelijk een belangrijke factor is het onthouden van dromen.

Oplettendheid

Het onthouden van je dromen is ook een kwestie van opletten. Ben je geïntegreerd door dromen en ben je nieuwsgierig wat er ‘s nachts zoal in je hoofd gebeurt? Dan is de kans ook groot dat je ze beter onthoudt omdat je gewoonweg alerter bent.

Slaapstoornissen

Een logische, maar niet een minder belangrijke. Wanneer – zoals eerder beschreven – je slaap wordt verstoord (bijvoorbeeld door slaapapneu), heeft dat automatisch invloed op de fase waarin je droomt. De REM-fase dus.

Dromen onthouden

Dan rest natuurlijk de vraag: hoe onthoud ik dan wél mijn dromen? Wel, dat kan onder andere op deze manieren:

  • Zorg ervoor dat je een zo goed mogelijke slaap krijgt zodat je REM-slaap zo min mogelijk wordt onderbroken. Geen blauw licht (schermen dus), alcohol, eten of intensieve sport vlakvoor het slapen gaan.
  • Probeer de intentie te zetten om je dromen vannacht ook écht te onthouden. Zo ben je er onbewust meer op gefocust.
  • Sta rustig op. Om je droom te kunnen onthouden, wil je niet gehaast en snel opstaan ander vervliegt je herinnering, wijst dit Harvard-onderzoek uit. Neem de tijd om wakker te worden.
  • Leg een dromendagboekje naast je bed zodat je direct na het wakker worden, kan opschrijven wat je hebt gedroomd.

Probeer je er vooral ook niet té veel op te focussen. Geduld is een schone zaak!

Ben je benieuwd wat rare dromen betekenen? Je zou bizarre dromen zo kunnen interpreteren.

Meer over dromen?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Vergeet je ook altijd je dromen? Zó kan je ze misschien wel onthouden
Sluiten