Dingen die zelfverzekerde mensen nooit doen (zoals continu vragen om aandacht)

Als je zeker bent over jezelf, waarom zou je dan slecht praten over anderen?

Zelfverzekerde mensen schoppen het vaak aardig ver. Hoe doen ze dat toch? Volgens Travis Bradberry – co-auteur van het boek Emotional Intelligence 2.0 – zijn er een aantal dingen die zelfverzekerde mensen niet doen. En daar kunnen we vast wat van opsteken.

Ze wachten niet op toestemming om iets te doen

Onzekere mensen vinden het over het algemeen prettig als iemand ze aan de hand neemt en vertelt wat te doen. Zelfverzekerde mensen daarentegen hebben niemand nodig die ze vertelt wat te doen, of wanneer. Ook verspillen ze volgens Bradberry geen tijd aan het stellen van vragen als ‘kan ik dat wel’, of ‘zou ik dat nou wel moeten doen’? Als ze zichzelf een vraag stellen dan is het eerder: waarom zou ik het níét doen?

Ze stellen niet alles uit

Als we iets uitstellen kan dat verschillende redenen hebben. Soms is het simpelweg omdat we er geen zin in hebben, maar veel vaker is het omdat we bang zijn voor verandering, falen, of misschien zelfs succes. Zelfverzekerde mensen zijn niet zo van het uitstelgedrag. Ze geloven in zichzelf en verwachten dat hun acties ze dichter bij hun doelen zullen brengen. En daarom blijven ze dus niet zitten wachten tot het de juiste tijd is, of de omstandigheden perfect zijn.

Ze maken geen excuusjes

Zelfverzekerde mensen hebben een interne locus of control in plaats van een externe locus of control. Dit betekent dat ze geloven dat ze zelf de controle hebben over hun eigen leven. Het zou ook de reden zijn waarom je zelfverzekerde mensen niet snel hoort klagen over het verkeer, of die promotie die aan hun neus voorbij ging. Ze verzinnen niet overal een excuus voor, omdat ze geloven dat ze zelf in staat zijn om dingen voor elkaar te krijgen.

Ze geven niet snel op

Er zijn genoeg mensen die na één keer proberen al de handdoek in de ring gooien. Zelfverzekerde mensen niet. Ze zien problemen en mislukkingen als obstakels die ze moeten overwinnen, maar niet als onoverbrugbare barrières. Al betekent dat niet dat ze keer op keer hetzelfde ding blijven proberen, stelt Bradberry. Wat zelfverzekerde mensen doen als iets niet volgens plan verloopt, is proberen om erachter te komen waar het mis ging, en hoe ze dat de volgende keer kunnen voorkomen.

Ze laten zich niet uit het veld slaan door een gebrek aan middelen

Stel je wil een eigen bedrijf beginnen. Dan is het heel makkelijk om te denken ‘ja maar, ik heb geen geld’, of ‘ja maar, ik heb niet de juiste opleiding gevolgd’. Zelfverzekerde mensen hebben daar geen boodschap aan. Linksom of rechtsom; ze zoeken een weg om het alsnog voor elkaar te boksen. Dit betekent dat ze óf een manier vinden om te krijgen wat ze nodig hebben (zoals geld of een andere diploma), óf ze zoeken een manier om er te komen zonder deze middelen.

Ze vragen niet continu om aandacht

Uiteindelijk draait het niet om de hoeveelheid mensen die je kent, maar hoe je bent als persoon. Zelfverzekerde mensen weten dat, stelt Bradberry. Ze zijn zichzelf en proberen niet te bewijzen hoe belangrijk ze wel niet zijn. Als ze aandacht krijgen voor iets dat ze hebben bereikt, dan verschuiven ze snel de focus naar de mensen die hebben geholpen om het voor elkaar te krijgen. Waar dit aan ligt? Ze hunkeren niet naar goedkeuring, omdat hun eigenwaarde niet afhankelijk is van anderen. Ze halen het van binnenuit.

Ze hoeven niet constant opgehemeld te worden

Zelfverzekerde mensen hoeven niet constant te horen hoe geweldig ze zijn. Ze denken niet dat hun succes afhankelijk is van de goedkeuring van iemand anders. En ze begrijpen als geen ander dat hoe goed ze ook presteren, er alsnog altijd iemand zal zijn die kritiek heeft.

Ze vellen geen oordeel

Als je zeker bent over jezelf, en je eigen kunnen, waarom zou je dan slecht praten over anderen? Het is in ieder geval niet wat zelfverzekerde mensen doen stelt Bradberry. Ze vellen geen oordeel over anderen omdat ze weten dat iedereen iets te bieden heeft. En ze hoeven ook niet andere mensen naar beneden te halen om zich beter te voelen over zichzelf.

Ze gaan conflicten niet uit de weg

Zelfverzekerde mensen zien conflicten niet als iets dat te allen tijde vermeden moet worden. Ze zien het als iets dat moet gebeuren, ook al betekent dit dat er een ongemakkelijk gesprek moet worden gevoerd of een onprettige keuze moet worden gemaakt.

Ze worden niet te comfortabel

Bij het bereiken van je doelen zijn er een aantal dingen die in de weg kunnen staan. Eén daarvan is een te comfortabele positie. En zelfverzekerde mensen begrijpen dat. Ze weten dat comfort leidt tot zelfgenoegzaamheid, en dat zelfgenoegzaamheid leidt tot stagnatie. Liever pushen ze zichzelf net over de grens heen, zodat ze kunnen blijven groeien op persoonlijk en professioneel vlak.

Meer lezen?

Vijf tips om meer zelfverzekerd door het leven te gaan.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.