Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum Mind 28 apr 2022

De sleutel tot zelfvertrouwen (volgens psycholoog Julie Smith)

‘Iedereen is onzeker’. Deze 3 woorden duiken in Amsterdam plotseling overal op. In grote roze letters op het raam van een failliete zaak of met dikke zwarte stift gekalkt op prullenbakken en lantaarnpalen. Nu willen we het bevuilen van onze mooie binnenstad niet aanmoedigen, maar het is best een fijne reminder. Zeker voor mensen die weinig zelfvertrouwen hebben.

Want iedereen (ja iédereen) is wel eens onzeker. Klinisch psycholoog Dr. Julie Smith legt uit waarom en laat zien wat volgens haar dé manier is om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Angst voor het nieuwe en onbekende

Allereerst moeten we begrijpen dat ‘zelfvertrouwen’ en ‘comfortabel’ niet hetzelfde zijn. Een van de grootste misvattingen over zelfverzekerd zijn is namelijk dat het betekent dat je zonder angst leeft. Maar de sleutel tot zelfvertrouwen is juist het tegenovergestelde, namelijk bereid zijn om angst toe te laten bij het doen van dingen die belangrijk voor je zijn.

Ook lezen: Ben je onzeker in je relatie? Zo vind je je zelfvertrouwen terug

Julie: “Wanneer we ergens zelfvertrouwen in krijgen, voelt dat goed. We willen daar graag blijven en ons eraan vastklampen. Maar als we alléén maar doen waar we ons goed bij voelen en wat we goed kunnen, dan houdt ons zelfvertrouwen op met groeien en groeit de angst voor het nieuwe en onbekende.”

Eerst komt moed, dan pas zelfvertrouwen

Voor het opbouwen van zelfvertrouwen is het onvermijdelijk dat we vrienden worden met onze kwetsbaarheid, want alleen dan kun je het een tijdje zonder zelfvertrouwen af. Vertrouwen kan alleen groeien als je bereid bent om het een tijdje zonder te doen. De moed om angst te verdragen, is wat het zelfvertrouwen weer opbouwt.

UnF*ck Your Brain: de podcast die je leert je onzekerheid te overwinnen

Julie: “Dit betekent niet dat je emotioneel volledig in het diepe moet duiken. Het betekent wél dat je inziet dat angst ons kan helpen om op ons best te presteren.  We hoeven angst dus niet langer uit de weg te gaan voordat we iets nieuws proberen. We moeten leren om angst erbij te nemen.”

Telkens opnieuw onzeker

Zo was je misschien heel onzeker toen je op de brugklas kwam, maar na verloop van tijd werd het leven op de middelbare school de normaal en bouwde je stap voor stap je zelfvertrouwen op. Vervolgens ging je naar een vervolgopleiding of kreeg je je eerste baan en werd je opnieuw onzeker.

Je was kwetsbaar en moest in deze nieuwe omgeving weer opnieuw zelfvertrouwen zien op te bouwen. Hetzelfde kan gebeuren als je weer een nieuwe baan krijgt, een kind krijgt, een eigen bedrijf start of een nieuw Instagram-account start. Bij elke wending kan het zelfvertrouwen – dat je tot dan toe hebt opgebouwd – ontoereikend zijn en kan de kwetsbaarheid terugkomen.

Wees een trapezeartiest

Julie: “Als je verhuist, begin je opnieuw. Maar niet vanaf nul. Telkens wanneer je in het onbekende stapt en iets nieuws probeert, kwetsbaarheid ervaart, fouten maakt, je eroverheen zet en weer wat vertrouwen begint op te bouwen, begin je aan het volgende hoofdstuk met nieuw bewijs dat je moeilijke uitdagingen aankunt.

Weinig zelfvertrouwen? 5 manieren om het op te bouwen

De moed voor de volgende sprong in het diepe neem je met je mee. Dezelfde sprong van vertrouwen die de trapezeartiest maakt wanneer ze de balk loslaat voordat ze de volgende beet heeft. Ze is altijd kwetsbaar en nooit helemaal veilig. Maar elke keer dat ze het probeert, weet ze dat ze dat risico tegemoet treedt met de moed die nodig is om de sprong te maken.”

Meer tips van Dr. Julie Smith vind je op haar TikTok (3,1 miljoen volgers), Instagram (694K volgers) en in haar meest recente boek Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld?.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
De sleutel tot zelfvertrouwen (volgens psycholoog Julie Smith)
Sluiten