Sarawitia Franken
Sarawitia Franken Welzijn 19 apr 2021
Leestijd: 3 minuten

Body positivity betekent niet wat je denkt dat het betekent

‘Body positive’ is een term waar je vandaag de dag niet meer omheen kunt. Je ziet het voorbijkomen in tijdschriften, op social media en zelfs in je interieur. Body positivity wordt dan vaak gebruikt als een soort synoniem voor zelfliefde. En natuurlijk moedigen wij zelfliefde alleen maar aan, toch is het goed om te weten waar de term ‘body positive’ van origine vandaan komt. 

Dit is wat body positivity écht betekent.

Tegen discriminatie van mensen met overgewicht

De term body positivity is in Amerika ontstaan in de jaren 60 in de sociale strijd voor meer acceptatie van gemarginaliseerde lichamen, zoals van dikke, zwarte, queer en gehandicapte mensen. Deze beweging wilde maatschappelijke gelijkheid en dat mensen met overgewicht hier niet meer gediscrimineerd om werden.

In 2012 kwam de body positivity beweging op Instagram, onder andere in de vorm van en hashtag. Vooral dikke zwarte mensen gebruikten deze hashtag bij hun foto’s. Op een gegeven moment namen dunne influencers de hashtag over. Zij deden dit door hun ‘flaws‘ zoals een beetje cellulitis of een vetrol op de foto te zetten.

Dingen die je onbewust zegt die bijdragen aan body negativity

Deze influencers promootten hiermee algemene zelfliefde en lichaamsacceptatie. Maar, de body positivity beweging was juist voor die groep mensen die zich buitengesloten voelden in de maatschappij. Uiteindelijk leidde het nieuwe gebruik van de term ertoe dat veel dikke mensen zich niet meer thuis voelden in de beweging. Dit is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van deze influencers, maar het doet wel af aan het statement dat de beweging wil maken.

‘Lekker body positief’

Ook in Nederland zijn er voorbeelden van het verkeerde gebruik van het woord body positivity. Een paar maanden geleden bracht het tijdschrift LINDA een nieuwe editie uit met als titel ‘Lekker body positief‘. Hier stond Linda de Mol zelf op de cover in haar bikini en zij spoorde anderen aan hetzelfde te doen. Je zou denken dat de LINDA op deze manier laat zien een ally te zijn in de strijd voor meer body-positiviteit. Toch legt body positive influencer Lotte van Eijk uit dat dit anders ligt.

Op Instagram deelt zij haar bezwaren over deze editie van de LINDA. Ten eerste vindt zij dat het woord ‘lekker’ in de titel ‘Lekker body positive’ erg misplaatst is, omdat de body positive community op deze manier niet serieus wordt genomen. Influencer van Eijk benadrukt dat deze community mensen hun levens redt en het woord ‘lekker’ in de titel suggereert dat je even voor de lol body positive bent.

Onjuist gebruik van de term

Ten tweede vindt zij dat Linda de Mol in haar bikini op de cover de body positivity beweging niet belichaamt. Linde de Mol is namelijk een dunne witte vrouw die doorgaans door de maatschappij geaccepteerd wordt. Body positivity gaat juist over mensen die door hun uiterlijk vaak niet geaccepteerd worden door de maatschappij.

Hoe we allemaal meedoen aan bodyshaming (en daar zelf het slachtoffer van worden)

Natuurlijk zijn dunne mensen ook welkom in de body positive community. Het gaat er alleen om dat iedereen weet waar de term vandaan komt. En dat mensen het niet slechts zien als een vluchtige trend. Daarom is het goed dat er mensen als Lotte van Eijk zijn die uitleggen waar body positiviy écht voor staat. Zelf kun je hieraan bij dragen door jezelf te onderwijzen en het woord voort te zetten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️