Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum | LinkedIn Mind 24 apr 2021

Hoe kun je elk moment van de dag mindful doorbrengen?

Of je nu tandenpoetst, boodschappen doet of autorijdt: elk moment is geschikt om bewust te leven. Je hoeft niet alles stop te zetten of uren te mediteren. Je kunt rustmomenten en adempauzes inpassen in je drukke bestaan wanneer je maar wilt. Volgens Thich Nhat Hanh, een Vietnamese, boeddhistische monnik, dichter en mensenrechtenactivist, is telkens een paar minuten genoeg.

In zijn mooi vormgegeven boek Vind rust in ademen vind je korte meditaties, anekdotes en adviezen, waarmee je elk moment van de dag mindful kunt doorbrengen. Een eenvoudige gids voor een rijker spiritueel leven.

Er is alleen maar nu 

Mindfulness betekent niets meer dan leven met aandacht. Dat kun je oefenen door met aandacht om je heen te kijken. En dat is makkelijker dan je denkt. Het is dus helemaal niet de bedoeling dat je je gedachten stopzet, maar je geeft je over aan iets wat groter is. Het gaat voorbij het gewone denken. Wanneer heb je voor het laatst geleerd om aandacht te hebben voor de wereld om je heen?

Soms moet je in het verkeer je aandacht bij de weg houden of aandacht hebben voor een probleem op je werk. Die manier van je aandacht gebruiken klinkt als een inspanning. Maar aandacht is geen straf en ook geen inspanning. Aandacht is eindeloos aanwezig, in elk moment, wat je ook doet. Tijd is een relatief begrip. Denk de wijzers van de klok weg en er is alleen maar nu.

Aanwezig met alle zintuigen

Wanneer je op vakantie bent – in een nieuwe omgeving – zie je alles om je heen voor de eerste keer. Alles is nieuw en je hebt aandacht voor elk detail. Pas als je maanden op dezelfde bestemming zou blijven, zou je steeds meer op de automatische piloot doen. Het gevoel dat je echt leeft krijg je door al je zintuigen open te zetten.

Door niet te kijken, maar te zien. Door echt te proeven, bewust een geur op te snuiven, door met aandacht te luisteren en door niet alleen aan te raken, maar door het ook te voelen. Hoe beter je je zintuigen gebruikt, hoe bewuster je het leven meemaakt.

De keerzijde van mindfulness en meditatie (we verleggen het maatschappelijke probleem)

Regelmatig oefenen

Mindfulness is gebaseerd op de boeddhistische leer, waarbij de culturele en religieuze aspecten zijn weggelaten. Mindfulness-training doe je om beter om te gaan met je persoonlijke situatie. In de boeddhistische traditie gaat het zowel om je eigen welzijn als om het welzijn van anderen. De zorg die je aan jezelf geeft, komt in tweede instantie ook de mensen om je heen ten goede.

Als je aandacht hebt voor wat hier en nu is, als je leert kijken met milde, open aandacht, zonder te oordelen, kijk je ook met aandacht naar anderen. Deze spirituele oefening hebben we allemaal nodig! En als we regelmatig oefenen, dan kunnen we angst, woede en wanhoop in onszelf omvormen en leren omgaan met de problemen die ieder van ons in het dagelijks leven tegenkomt.

Aandachtig ademhalen

Wat je ook doet, je kunt ervoor kiezen om helemaal aanwezig te zijn bij wat je doet, en dit met je volledige aandacht en geconcentreerd te doen. Dan wordt je bezigheid een spirituele oefening. Als je in volle aandacht inademt, dan ben je er, volledig aanwezig in het hier en nu.

Vergeet mindfulness: de zoektocht naar jezelf brengt je nergens

Adem in en voel hoe levendig je bent; dat is een spirituele oefening. Iedereen is in staat om aandachtig in en uit te ademen. ‘Ik adem in en ik weet dat ik inadem’, zo oefen je aandachtig ademhalen. Richt je aandacht op je inademing, laat het verleden los, laat de toekomst los en laat alles waar je mee bezig bent los. Je focust op dít moment.

Gatha’s voor het dagelijks leven

In het boek vind je gatha’s, oftewel korte versjes, die je kunt opzeggen tijdens je dagelijkse bezigheden, om je te helpen terug te keren naar het huidige moment. Terwijl je ze opzegt (hardop of in jezelf) ben je met volledige aandacht aanwezig en word je bewuster van de handeling.

Een mooi voorbeeld voor tijdens het wakker worden: 

’s Ochtends word ik wakker en glimlach. Vierentwintig gloednieuwe uren liggen voor me.

Ik neem me voor ieder moment ten volle te leven en met mededogen naar alle levende wezens te kijken.

Geen excuses

Deze gatha’s spelen als meditatie-oefeningen en poëzie een belangrijke rol in de zentraditie. Je hoeft geen speciale voorkennis te hebben of religieus te zijn om de gatha’s te kunnen gebruiken. En spirituele oefening is dus iets wat wij allemaal kunnen doen. Je kunt niet zeggen: ‘Ik ben te druk en heb nu geen tijd om te mediteren.’ Dat is onzin!

Terwijl je van het ene gebouw naar het andere loopt, of van de parkeerplaats naar kantoor, kun je aandachtig lopen en plezier beleven aan iedere stap die je zet. Iedere stap die je met volledige aandacht zet, kan de spanning in je lichaam verminderen, vreugde brengen en transformatie bewerkstelligen. Puur door aandacht voor het hier en nu. Easy peasy!

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Hoe kun je elk moment van de dag mindful doorbrengen?
Sluiten