Maaike Kooijman
Maaike Kooijman Mind 31 dec 2021

Met deze alternatieve goede voornemens werk je écht aan een ‘new you’

Vandaag is de dag om te reflecteren op 2021: hoe ben je gegroeid, wat wil je meenemen en wat wil je achterlaten? Vaak gaat dat gepaard met goede voornemens. De klassieke goede voornemens zijn ‘gezonder eten’, ‘vaker sporten’ en ‘minder uitstellen’ – maar zijn dat eigenlijk wel dingen die je écht wilt?

Wij betwijfelen het. Ons advies: kijk kritisch naar wat jij wilt veranderen, niet wat je denkt dat je moet doen. Da’s ‘New year, new me’ 2.0.

Wat er (vaak) mis is met goede voornemens

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben er vaak genoeg in getrapt. Alle dingen die ik vond dat ik moest doen, ging ik weleens aanpakken vanaf 1 januari. Ik zou elke dag om 07.00 opstaan (as if), mijn dagen beginnen met mediteren en/of hardlopen, elke dag een uur Frans leren en natuurlijk fantastische fancy salades maken als lunch. Verrassing: na twee dagen verdwenen die goede voornemens als sneeuw voor de zon.

Meer zelfliefde of dankbaarheid ervaren? Dit is waarom je gedachten veranderen zo moeilijk is

Herkenbaar? Dan is de kans groot dat jouw goede voornemens geen dingen zijn die je echt wilt doen of veranderen, maar dingen waarvan je vindt ‘dat je ze eigenlijk zou moeten doen’. En tja, dat zijn nou eenmaal geen dingen waar jij (of je lijf) doorgaans plezier aan beleeft, en daarom ook geen dingen die gemakkelijk te doen zijn. Je kunt je dan wel voornemen om intermittent fasting te gaan doen, maar als je lichaam ‘s ochtends erg veel energie nodig heeft, dan probeert dat je natuurlijk met man en macht tegen te houden.

Bovendien gaat het vaak om uitingen van een onderliggend probleem, dat je alleen bij de wortels aan kunt pakken. Je kunt dan wel van plan zijn om minder uit te stellen, maar als je vervolgens alleen maar taken aanneemt die je eigenlijk niet leuk vindt, dan werkt dat natuurlijk niet.

Wat wil je écht?

De oplossing: vervorm je goede voornemens tot alternatieve goede voornemens die je leven wél echt verbeteren. Hoe dan? Door je bij elk ‘goed’ voornemen af te vragen of je alleen vindt dat je het moet doen – of dat anderen dat vinden – of je er echt behoefte aan hebt. Heb je echt zin om veel te gaan daten, of ben je vooral klaar met al die mensen die vragen ‘of je nou al een vriend(in) hebt’?

Multitasken maakt je niet productiever: 5 manieren om te leren ‘singletasken’

Het is dus vooral een kwestie van luisteren naar je lichaam. Als je constant moe bent en je lichaam schreeuwt om meer rust, neem je dan niet voor om meer freelanceklussen binnen te slepen – die ruimte heb je gewoon niet. Word je verlamd door afschuw over je lichaam, verander dan het lichaam niet – verander de gedachten. Immers: you can’t hate yourself into loving yourself. 

Inspiratie voor je alternatieve goede voornemens

Wat inspiratie nodig? We doen vast een voorzetje.

  1. X kg afvallen Werken aan lichaamsneutraliteit
  2. Mijn droombaan vinden Accepteren dat het tijd kost om uit te vinden wat ik wil
  3. Een nieuwe partner vinden Uitzoeken waar ik echt behoefte aan heb in een relatie
  4. Minder snoepen Aan een gezonde relatie met eten werken
  5. Naar X aantal festivals gaan Kritisch kijken naar welke sociale activiteiten me energie geven
  6. Minder uitstellen Dingen verzamelen die ik wél meteen wil doen
  7. Vaker sporten Bewegen op een manier die ik leuk vind
  8. Minder alcohol drinken Alcohol drinken voor de smaak in plaats van de effecten
  9. Vaker opruimen Mezelf meer rust gunnen om de chaos in mijn hoofd aan te pakken
  10. Minder geld uitgeven Genieten van de dingen waar ik geld aan uitgeef

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Met deze alternatieve goede voornemens werk je écht aan een ‘new you’
Sluiten