Dit is waarom we vaker zink als supplement zouden moeten slikken

In de winter is het minder makkelijk om gezond en vitaal te blijven. De donkere dagen, het koude weer en een verminderde weerstand zorgen ervoor dat we sneller een verkoudheid oppikken. Je kunt jouw lichaam een handje helpen met het slikken van vitamines en mineralen. Neem bijvoorbeeld zink, een mineraal met vele voordelen.

Net zoals bij veel supplementen is het slikken niet noodzakelijk (suppletie betekent niet voor niets aanvulling of toevoeging), maar het kan wel de nodige gezondheidsvoordelen met zich meebrengen.

Alles wat je wilt weten over zink

Ons lichaam kan geen voorraadje zink bewaren voor later. Als je er zeker van wilt zijn dat je op dagelijkse basis genoeg zin binnenkrijgt, dan is het dus noodzaak om genoeg eten te nuttigen waar zink in zit. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink is 7 milligram voor een volwassen vrouw en 9 milligram voor een volwassen man.

Zink zit bijvoorbeeld in schaal- en schelpdieren, vlees en gevogelte, maar ook in graanproducten, noten en bonen.

Denk je dat je daarmee de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nog niet redt, dan kan je kijken naar suppletie. Zink is een belangrijk mineraal, dus er zijn genoeg vitaminepillen op de markt die dit mineraal bevatten.

Bestaat er ook zoiets als te veel vitamines binnenkrijgen?

Zink supplementen slikken, waarom eigenlijk?

Zink speelt een belangrijke rol bij verschillende processen in je lichaam. Zo helpt het jouw immuunsysteem bijvoorbeeld om virussen en bacteriën te bestrijden.

Voldoende zink binnenkrijgen is dus belangrijk. Zo heeft recent onderzoek aangetoond dat het binnenkrijgen van voldoende zink ervoor zorgt dat jouw ogen het goed blijven doen als je ouder wordt.

Daarnaast lijkt zink ook een rol te spelen bij het onder controle krijgen van acne. In sommige studies lijkt die rol duidelijk aanwezig te zijn, andere studies (zoals dit onderzoek uit 2017) halen dat onderuit. De wetenschap lijkt het er nog niet over eens te zijn. Wat wel bekend is: over het algemeen hebben mensen met acne een mindere hoeveelheid zink in hun lichaam dan mensen die er geen last van hebben.

Daarnaast speelt zink een grote rol bij het aanmaken van bot, is het goed voor je haar en nagels, en draagt het bij aan een normale hormoonhuishouding.

Kan je ook te veel binnenkrijgen?

Zoals we al eerder vertelden, is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 7 milligram voor een volwassen vrouw en 9 milligram voor een volwassen man. Het is moeilijk om te veel zink binnen te krijgen via voeding. Volgens het Voedingscentrum loop je alleen de kans op te veel zink in je lichaam, als je langdurig elke dag een te hoge dosis zinktabletten gebruikt. In dat geval kan een tekort aan koper ontstaan.

Ben je van plan om zinktabletten te slikken, of doe je dat al? Kijk dan even naar de hoeveelheid zink die in de tabletten zit om er zeker van te zijn dat je niet te veel binnenkrijgt.

Versterk je gezondheid met supplementen: dit zijn onze 4 aanraders

Laat je adviseren!

Benieuwd of het slikken van een zinksupplement iets toe kan voegen aan jouw levensstijl? Overleg dan eens met je huisarts. Wellicht kan je een test doen om te kijken hoe het er op dit moment voor staat met de hoeveelheid van dit mineraal in jouw lichaam.

More veggies – 11 x recepten met veel groenten voor de nodige vitamines

Voedingscentrumvitamine-infoGreatist

Reageer op artikel:
Dit is waarom we vaker zink als supplement zouden moeten slikken
Sluiten