Aandachtig luisteren werkt vaak beter dan ongewenst advies geven

Je mening wordt niet altijd gewaardeerd

Een vriendin komt bij je langs en vertelt over de problemen die zij heeft met haar partner. Met alle goede bedoelingen zeg je haar dat ze beter verdient en dat je, als je zelf in haar schoenen zou staan, al lang de handdoek in de ring had gegooid. Maar je advies wordt niet in dank afgenomen.

Wat er gebeurt in bovenstaande situatie is dat je er meteen vanuit gaat dat je gevraagd wordt om advies. Maar is dat ooit aan je gevraagd?

Ongewenst advies geven

Volgens de Amerikaanse psychotherapeut Richard B. Joelsen kan ongewenst advies een relatie meer schaden dan versterken. Hij stelt daarom dat het belangrijk is om tijdens een gesprek op te merken of iemand daadwerkelijk vraagt om (directe) hulp of niet.

Kijk, wanneer iemand zijn issues met je deelt, wil dat niet zeggen dat je meteen een oplossing moet voorstellen. Het is op zich logisch dat je reageert met een standpunt, of een mening. Problemen zijn er uiteraard om opgelost te worden. Maar, stelt Joelsen, de opmerkingen van een vriend of vriendin zijn misschien helemaal niet bedoeld om jou uit te nodigen tot het delen van je advies. Wat mensen willen, is een luisterend oor.

Spreken is zilver, zwijgen is goud

In zijn praktijk hoort Joelsen vaak dat wanneer mensen een dilemma met een vriend delen, ze gewoon met iemand willen praten die om ze geeft. Ze willen hun ei kwijt. Op zo’n moment is praten met een vertrouwenspersoon belangrijker voor ze dan het vinden van een onmiddellijke oplossing voor hun probleem. Advies is niet waar ze op zitten te wachten. Ze hebben het misschien ook helemaal niet nodig. Als mensen de mogelijkheid krijgen om hun gevoelens te uiten in een sfeer waarin acceptatie, geduld, verdraagzaamheid en ondersteuning centraal staan vinden ze vaak hun eigen oplossingen, stelt Joelsen.

En dan is er nog een reden waarom je geen advies zou moeten geven wanneer daar niet om gevraagd wordt.

Gevoelens van waardering

Wanneer er niet met dankbaarheid wordt gereageerd op onze hulp, kan het zijn dat we ons niet gewaardeerd voelen. Als we veel investeren in het advies dat we geven, stelt Joelsen, vinden we het soms moeilijk om te begrijpen dat de ontvanger ons advies niet ten harte neemt, of uit wil voeren. Dit zou komen doordat we er niet van houden om passief te zijn, als we ook de kans hebben om behulpzaam te zijn. En dan is er natuurlijk ook nog ons ego dat gestreeld wil worden. Wanneer het advies dat we geven (of er nu om gevraagd is of niet) wordt geaccepteerd voelen we ons meer gewaardeerd. Omgekeerd is dit ook het geval. Sommige mensen voelen zich afgewezen als hun advies niet positief wordt ontvangen.

Dus, hoe moet je reageren wanneer je wordt geconfronteerd met een dilemma van iemand om wie je geeft? Volgens Joelsen zijn er drie belangrijke punten om te onthouden.

  1. Mensen willen niet per definitie advies wanneer ze praten over een dilemma.
  2. Aandachtig luisteren heeft een betere therapeutische werking dan ongewenst advies geven.
  3. Het is altijd een goed idee om te vragen of iemand advies wenst vóórdat je het ook daadwerkelijk geeft.

Meer lezen?

Hé, hoor eens! Een pleidooi voor echt luisteren.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.