Marloes Graat
Marloes Graat Psychology 21 jul 2022

Heb je last van rijangst? Zo kun je het overwinnen

Heb je al tijden je rijbewijs, maar durf je voor geen goud meer de auto in te stappen om te rijden, dan heb je hoogstwaarschijnlijk rijangst. Hoewel carpoolen, de trein of de fiets prima alternatieven zijn, is je rijangst overwinnen niet alleen goed voor je zelfstandigheid maar ook voor je zelfvertrouwen. Met deze 5 tips durf je weer in de auto te stappen en pak je jouw rijangst aan.

‘Het openbaar vervoer is duurzamer, ik kan niet parkeren en bewegen is goed voor je’. Ben je klaar met je eigen rijangst smoesjes? Met onderstaande 5 tips overwin je stap voor stap je rijangst.

Wat is rijangst?

First things first: wat verstaan we onder rijangst? Mensen die bang zijn om auto te rijden, hebben last van rijangst. Volgens onderzoek van personenvervoer hebben naar schatting tussen de 800.000 en 1 miljoen Nederlanders rijangst.

Hoe ontstaat rijangst (en kun je het overwinnen)?

Rijangstigen heb je in twee groepen: de eerste groep zit gespannen achter het stuur, maar rijdt wel. De tweede groep heeft rijangst en stapt de auto dan ook niet meer in om te rijden. Deze groep bestaat volgens het onderzoek uit 500.000 mensen en het grootste gedeelte is vrouw.

Rijangst overwinnen? Zo doe je dat:

Je bent dus echt niet de enige. Maar ben jij er klaar mee en wil je weer roadtrip vakanties maken of de auto kunnen pakken om naar familie aan de andere kant van het land te rijden: dan is het tijd om je rijangst aan te pakken. Zo doe je dat:

Tip 1: babysteps

Wil je je rijangst eerst proberen te overwinnen zonder professionele hulp, doe dit dan stap voor stap adviseert rijangst-coach Jan Hamelink. Stel jezelf ieder week een doel en bouw dit langzaam op.

Ga in week één alleen in de auto zitten en kijk of je weet waar de belangrijkste knopjes (bediening, lichten, ruitenwissers, voor- en achterruitverwarming). Als je weet waar alles zit, ga dan in week twee naar een parkeerterrein en begin daar met oefenen om te schakelen en sturen.

De liefde achter angst: waarom angst niet een negatieve emotie hoeft te zijn

In week 3 ga je een rondje rijden door je woonwijk waar je de weg weet en daarna ga je pas een drukkere weg (provinciale weg). Zo stel je jezelf stap voor stap bloot aan je angsten.

Tip 2: leer de mening van andere autorijders loslaten

Vaak zit onder de angst van rijangst, de angst wat anderen van je denken. Wat zullen andere autogebruikers denken als je twee keer je motor laat afslaan voor het stoplicht? Of als het parkeren na 3 keer insteken nog niet is gelukt?

Bedenk dan dat iedereen beginner is geweest. Dat jij probeert je rijangst te overwinnen en daarbij fouten maakt, daar zullen de meeste mensen alleen maar begrip en geduld voor hebben.

Pleasers opgelet: zo leer je de mening van anderen loslaten

En als die ongeduldige auto achter je toch begint te toeteren? Bedenk dan waarom rijangst overwinnen belangrijk is voor jou en waarom je dit doet. Die ongeduldige f*cker moet maar gewoon even wachten, want jij bent bezig met een superstoer iets: je angst overwinnen!

Tip 3: vraag een rustgevende bijrijder mee

Twee ogen zien meer dan één, dus als je het fijn vindt als iemand met je meekijkt en rijdt doe dat dan. Vraag wel een geduldig persoon mee die begrip heeft voor je angst, waarbij je op je gemak voelt en die veel ervaring heeft met autorijden.

Tip 4: angstige gedachtes afleiden

“Ook kan het helpen om zelf hardop te benoemen wat je ziet of doet als je een spannende situatie tegemoet rijdt,” zegt Ismael de Reede op RTLnieuws, rij-instructeur en directeur van Rijden zonder Stress. Dus als je vooraan bij het stoplicht staat, gaat invoegen op de snelweg of inparkeren benoem dan wat je doet.

‘Het stoplicht is nu groen, ik zet hem in versnelling één en ik laat langzaam de koppeling opkomen terwijl ik het gaspedaal indruk’. Als je in een stille auto zit dan nemen beangstigende gedachten het over. Door alles te benoemen leidt je jouw hersenen af en kun je je focussen op de handeling.

Tip 5: zoek professionele hulp

Helpen bovenstaande tips niet? Neem dan les bij een instructeur die gespecialiseerd is in rijangst. Om van rijangst af te komen heb je gemiddeld zo’n 10 tot 15 lessen nodig.

Zit je rijangst zo diep en denk je dat je met een paar lessen nog niet geholpen bent? Er zijn ook speciale rijangstcursussen daarbij hebben rij-instructeuren speciale rijangsttrainingen gevolgd om je te helpen.

Vergeet niet: overwin alleen je rijangst omdat jij dat wilt. Laat je niks aanpraten dat het zonde is als je een rijbewijs hebt en het niet gebruikt. De enige reden om je rijangst te overwinnen is, omdat jij je eigen verworven vrijheid van zelf kunnen rijden opnieuw wilt pakken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Heb je last van rijangst? Zo kun je het overwinnen
Sluiten