Probeer deze snelle methode om je angst voor afwijzing te overwinnen

Angst uit de weg gaan, maakt angst alleen maar groter

Als we iets spannends of eng vinden, willen we het het liefst vermijden. We doen er alles aan om niet zelf die grote presentatie te geven op werk. Laat je collega het maar doen. Of we vinden het eng om iemand die we leuk vinden in de kroeg aan te spreken. Dus laten we het voor wat het is. Maar volgens professor Harriet Lerner is er een simpele manier om je angsten te overwinnen.

Zo vertelt ze aan Psychology Today dat ze in haar boek The Dance of Fear het verhaal van een man, ene Frank, die zijn angst om afgewezen te worden wilde overwinnen, deelt. Volgens haar was zijn grootste probleem dat hij niet vaak genoeg was afgewezen. Huh? Yep, het zou juist goed voor ‘m zijn om vaker afgewezen te worden.

Daarom moest hij als experiment in een winkelcentrum vrouwen aanspreken. Uiteraard op een nette manier. Hij stelde de volgende vraag: ‘Hallo, mijn naam is Frank. Ik hoop dat je me niet onbeleefd vindt, maar zou je een kopje koffie met me willen drinken?’ Hij moest elke keer precies hetzelfde zeggen, en moest bijhouden hoe vaak hij werd afgewezen. Volgens Lerner was hij na één dag in het winkelcentrum staan een stuk minder angstig om afgewezen te worden.

Nu kunnen we hier vier wijze lessen uit halen:

1. Actie!

Het kan soms eng zijn om uit je comfortzone te stappen, en het is daarom ook makkelijker om je angsten uit de weg te gaan. Voor Frank zou dat betekenen dat hij gewoon nooit meer zou daten, om zijn angst voor afwijzing uit de weg te gaan. Hoe vaker je jouw eigen angst ontwijkt, hoe groter de angst zal worden. Dit omdat je het in je hoofd veel groter maakt dan het daadwerkelijk is.

2. Succes door te falen

Als je af en toe op je bek gaat, leer je hier ook weer iets van. Zoek die spannende momenten juist op, faal, en ga weer verder. Hoe vaker je je angst in de ogen aankijkt, hoe sneller het geen angst meer is.

3. Neem het risico

We vinden het niet leuk om als loser bestempeld te worden. Het liefst wil je dat iedereen denkt dat je slim bent, en dat je geen domme fouten maakt. Maar iedereen staat weleens voor schut. En dat verandert niets aan jou als persoon. Omdat je stotterde tijdens een presentatie op je werk, of omdat iemand niet met je op date wilde. So what? Als je wat vaker meemaakt dat je bijvoorbeeld afgewezen wordt, merk je vanzelf wel dat het allemaal meevalt met hoe negatief mensen naar je kijken. Je moeder vindt je echt niet minder leuk omdat je niet uit je woorden kwam tijdens de speech op haar verjaardag.

4. Laat de angst toe

Lerner legt het mooi uit in haar boek: als je weet dat een gast op bezoek komt, kun je je daar op voorbereiden. Je haalt wat te drinken in huis, ruimt nog even snel op en bereidt wat lekkere hapjes voor. Als je je dus bewust openstelt voor angst, kun je je er ook op voorbereiden. Laat angst dus soms bewust toe.

En ‘tuurlijk, afgewezen worden is niet leuk. Het is zelfs pijnlijk. Maar het kan ook een leermoment zijn, en je kunt er iets positiefs uit halen. Laat die angst voor afwijzing niet je hele leven beheersen. Ga ervoor, val af en toe om, en ga er vervolgens weer voor. Je wordt er uiteindelijk alleen maar sterker door.