Eva Spigt
Eva Spigt Psyche 7 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Ben je wel heel erg pietje-precies? Zó kom je (deels) van je OCD af

Merk jij dat je bepaalde tics hebt, zoals obsessief schoonmaken of heb jij een angststoornis die je leven beheerst? Er is een kans dat je OCD hebt. Je bent niet de enige, in Nederland heeft zo’n 1-3 procent van de bevolking OCD. Deze dwangstoornis wordt vaak zichtbaar in het 20e en 25e levensjaar. Heb je er last van? Er is gelukkig iets aan te doen.

Wij leggen uit hoe je (deels) van je OCD af kunt komen.

Wat is OCD?

OCD staat voor obsessieve-compulsieve stoornis. Dit is een angststoornis met terugkerende, ongewenste gedachten en/of obsessieve handelingen. Kenmerken zijn bijvoorbeeld gedachten of denkbeelden die je helemaal niet wilt hebben.

Heb je OCD? Dit zijn de signalen

Je haalt dwanghandelingen uit om die gevoelens van onrust en angst te verminderen of te voorkomen. Het lukt je niet om deze handelingen te stoppen. Bijvoorbeeld het steeds schoonmaken van je huis of 3 keer je deur op slot doen voordat je weg gaat.

Tips om met je dwangstoornis om te gaan

Helaas kan OCD je leven gaan beheersen en voor vervelende situaties zorgen. Gelukkig zijn er bepaalde dingen die je kunt doen waardoor je angst minder wordt. Met deze makkelijke tips kan je met je angst leren omgaan en je beter voelen.

  • Leef met regelmaat. Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op hetzelfde tijdsstip op. Eet op vaste tijden en blijf werken om structuur te houden.
  • Blijf in beweging. Ga bijvoorbeeld elke dag minimaal 30 minuten even fietsen, wandelen of tuinieren.
  • Slaap genoeg. Dat betekent dat je elke dag zo’n 8 uur slaap probeert te pakken.
  • Eet gezond en probeer geen alcohol of drugs te gebruikenhttps://www.instagram.com/p/Ce89tXAOpTm/
  • Ontspannen is belangrijk. Probeer bijvoorbeeld yoga te doen of ga mediteren.
  • Zoek steun bij mensen die je vertrouwt en leg uit waar je last van hebt.
  • Probeer dingen te blijven ondernemen. Door dit te doen, leer je met spanning om te gaan en de dingen waar je angst voor hebt, worden zo minder.https://www.bedrock.nl/meditatie-verschillende-soorten/
  • Onthoud dat angst vanzelf minder wordt na zo’n uur tot anderhalf uur.
  • Probeer je gedachten aan te passen als je in je angst zit. Denk aan positieve dingen of gedachten die jij fijn vindt. Roep geruststellende gedachten op. Je kan deze ook opschrijven en teruglezen als je in een angst zit.

Lukt het niet om te leven met OCD? Je kan hulp zoeken om je te laten behandelen. Door gesprekken aan te gaan met een psycholoog, de GGZ of een psychotherapeut kan je de dwanghandelingen en angst zeker verminderen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Ben je wel heel erg pietje-precies? Zó kom je (deels) van je OCD af
Sluiten