Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Body 2 mrt 2021

5 mythes die je wilt vergeten over het boosten van je immuunsysteem

Op het internet vind je ontelbare tips over het boosten van je immuunsysteem. Van iedere dag teentjes knoflook eten tot dagelijks gember– of kurkurmathee drinken. Als jij een beetje speurwerk hebt gedaan, ben je vast wel van dit soort tips gehoord en heel wat uitgeprobeerd. Maar helpen ze ook echt?

Wij zochten uit welke tips waar zijn en welke absoluut niet.

Je immuunsysteem

Helaas: met het drinken van een glaasje sinaasappelsap kom je er niet. Je afweermechanisme heeft te maken met een hele mix van hormonen, cellen en proteïnen. Je immuunsysteem beschermt je van indringers van buitenaf, zoals bacteriën, virussen, parasieten, schimmels en gifstoffen.

Wanneer het op je immuunsysteem aankomt, gelden simpele vuistregels, als genoeg slapen, voldoende fruit en groenten eten en genoeg bewegen. Door je levensstijl aan te passen kan dit je gezondheid en afweersysteem op de lange termijn bevorderen. Oké, zoveel wisten we misschien al. Maar deze 5 beweringen zorgen in ieder geval níét voor een boost voor je immuunsysteem:

Mythe 1: vitamine C

Het klopt dat vitamine C een belangrijke rol kan spelen voor je immuunsysteem. Uit onderzoek is gebleken dat vitamine C helpt bij het doden van microben en dode immuuncellen opruimt. Ondanks de goede resultaten, mag je ook niet een te hoge dosis aan vitamine C binnenkrijgen. Voor een beter immuunsysteem kun je bijvoorbeeld beter bladgroenten eten.

Mythe 2: je hebt alleen multivitaminen nodig

Multivitaminen bevatten een reeks vitaminen en zijn zeker niet verkeerd. Maar voor je immuunsysteem zal het geen verschil maken. Een goede nachtrust, gebalanceerd dieet en regelmatige lichaamsbeweging is de manier om je immuunsysteem te versterken en niet met een ‘simpel alles-in-een-pilletje’.

Mythe 3: thee helpt

Dit zal je vast vaker gehoord hebben: een kopje thee versterkt je immuunsysteem. Dit is deels waar. Maar als je je immuunsysteem écht wilt versterken, kun je het beste voor een glas water kiezen.

Waarom je een high krijgt van hardlopen

Water zorgt voor hydratatie en is onderdeel van een goed immuunsysteem. Je afweermechanisme is afhankelijk van je bloedbaan om cellen goed door het lichaam te kunnen transporteren. Als je uitgedroogd bent, werkt dit niet zo goed. Daarom speelt water hier een grote rol bij.

Mythe 4: je moet heel sterk zijn

Hoewel het goed is om een sterk afweersysteem te hebben, kunnen er ook problemen spelen als het te sterk is. Een te sterke systeem kan gezondheidsproblemen veroorzaken en dat wil je niet. Het is belangrijk dat je immuunsysteem in balans is.

Waarom je altijd ziek wordt als je vakantie of weekend hebt

Mythe 5: je immuunsysteem boosten bestaat niet

De problemen van je immuunsysteem zijn niet binnen een dag opgelost. Maar er zijn wel een aantal manieren die je afweersysteem in de loop van de tijd kunnen beïnvloeden. De beste manieren zijn toch echt om voldoende te slapen, genoeg groenten en fruit te eten en in beweging te blijven. Al deze manieren kunnen het immuunsysteem ondersteunen door voor voldoende brandstof en rust te zorgen.

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje NSMBL

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
5 mythes die je wilt vergeten over het boosten van je immuunsysteem
Sluiten