Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is het kledingmerk ONLY?

Multinationals verdienen onmetelijk veel geld, maar zijn een drama voor het klimaat. Hoog tijd om deze bedrijven eens onder de loep te nemen. The Issue, ons kleine zusje dat vooral te vinden is op Instagram, kijkt in deze rubriek hoe het zit met de duurzame ontwikkeling bij grote internationale bedrijven. Deze week: kledingmerk ONLY.

Alle kleuren van de regenboog en helemaal niet zo heel duur: in de kledingwinkels van de ONLY kijk jij je ogen uit. Van jumpsuits tot aan winterjassen en van zomerrokjes tot oorwarmers, de ONLY heeft het allemaal. Na de aankoop die in bedrag misschien wel mee viel, loop je trots met je nieuwe aanwinst de winkel uit. Deze leuke kleren heb je weer binnen.

De ONLY zit in bijna elke grote stad van Nederland en de winkel waarop de naam met grote blokletters staat, is gewoonweg niet te missen. En niet alleen in Nederland hoort het bij het winkelstraatbeeld, door heel Europa kun je de ONLY aan het geld helpen. Maar kleding die niet als duur bekend staat en wel als massaproductie, wat betekent dat voor het milieu? Hoe houdt de ONLY rekening met zijn ecologische voetafdruk en het tevreden houden van haar klanten?

Wat ONLY wél goed doet

  • Allereerst is de ONLY, onder modegigant Bestseller, zich heel bewust van de hoeveelheid winkels en de energie de naast winkels ook in kantoren worden gebruikt. Via RankABrand wordt duidelijk gemaakt dat er verschillende energiemaatregelingen getroffen zijn om zo min mogelijk energie te gebruiken.
  • Daarbij valt de ONLY gelukkig onder de Fur Free Alliance. Dit houdt in dat er absoluut geen dieren worden gedood om gebruik te maken van het vachtje dat vervolgens in de kleding verwerkt zou worden.
  • Ook is de ONLY (en meerdere merken die onder Bestseller vallen) gestopt met het gebruiken van fluor in het productieproces van kleding. Nadat de impact van deze chemische stof op het milieu naar buiten kwam, heeft Bestseller besloten dit tot een minimum terug te brengen. Helaas werd het nog steeds als ‘te vervuilend’ gezien en zijn alle merken daarna abrupt gestopt met het gebruik van fluor.
  • Op de site van Bestseller is te vinden welke twintig goals de multinational heeft gesteld. In een grote onlinepresentatie is de gigant daar heel open in en geeft per stap aan hoe en waarom deze stap wordt ondernomen. De transparantie over het merk tegenover de bewuste klant is steeds populairder geworden.

Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY

  • Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
  • Daarbij halen ze via hetzelfde onderzoek nét geen voldoende voor allerlei regels als het gebruik van biologisch katoen, de arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, het gebruik van zandstralen, uitbannen van giftige stoffen en het beperken van de CO2-emissies.
  • Ook publiceert Bestseller het jaarlijkse verslag over de ecologische voetafdruk niet. Het is dus onduidelijk voor de consument of de gestelde beleidsmaatregelen daadwerkelijk hebben bijgedragen tot het verminderen van de totale jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen. En dat maakt de positieve punten van het merk toch iets ongeloofwaardig voelen.

Kortom: ook voor het kledingmerk ONLY valt er nog veel te doen en vooral te bewijzen. Alle kleine beetjes helpen, maar voor multinationals als deze is het belangrijk écht in te zetten op de impact van het milieu. Want wat voor een multinational kleine beetjes zijn, kan voor het klimaat al een heel verschil maken!