Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is McDonald’s?

The Issue 19 apr 2018 Better World

Multinationals harken onmetelijk veel geld binnen en zijn een drama voor het klimaat. Hoogste tijd om ze eens onder de loep te nemen. The Issue, ons kleine zusje dat nieuws brengt voor jongeren op Instagram, kijkt in deze rubriek hoe het zit met de duurzame ontwikkeling bij grote internationale bedrijven. Deze week: hoe (niet) duurzaam is McDonald's?

McDonald’s is een van de grootste bedrijven ter wereld en bij hun hamburgers denken we al snel denken aan de ontbossing van de Amazone, minstens 25 miljoen geslachte koeien per jaar en liters verspild frituurvet. The Issue vroeg zich af hoe een multinational als McDonald’s zich inzet voor het milieu.

?☀️?☀️ In het kader van lief zijn voor ons milieu is het zo dat alle groene beetjes helpen. Af en toe de verwarming laag of stekkers uit het stopcontact zijn stapjes richting beter. Maar hoeveel impact heeft een multinational als McDonalds? Dat deze grote fastfoodketen verantwoordelijk is voor een hoop rotzooi in de lucht, is niet moeilijk voor te stellen. Door onder andere aan meststoffen en CO2-uitstoot bij te dragen, stijgt het milieuvriendelijke imago van McDonalds niet echt. Maar: er is vooruitgang! Tot nu toe is er al dertig procent minder afval dan tien jaar geleden en ook worden verschillende producten steeds duurzamer, zoals bijvoorbeeld de palmolie. Meer lezen? Binnenkort komt er een groot artikel hierover op www.bedrock.nl. Stay tuned! ????

A post shared by The Issue (@theissuebytribe) on

Natuurlijk doet een groot multinationaal bedrijf als de McDonald’s het een en ander om voor het milieu te zorgen. Daar ontkom je tegenwoordig simpelweg niet aan. Als grootste fastfoodketen ter wereld ben je voor een hoop rotzooi verantwoordelijk. Hoe gaat de McDonald’s hiermee om? Heeft de multinational een beetje een duurzaam beleid? The Issue heeft de goede en minder goede punten op een rij gezet.

Wat McDonald’s wél goed doet

• McDonald’s stopt vanaf 2020 volledig met de ontbossing die met name het regenwoud in de Amazone trof. Als dit volgens plan verloopt, zal vanaf 2025 al het verpakkingsmateriaal onder het principe reduce, re-use and recycle passen. Meer hierover lees je in dit artikel van Globenewswire.

• In samenwerking met Environmental Defense Fund (EDF) heeft McDonald’s een manier gevonden om zo veel mogelijk materiaal aan verpakkingen te besparen. Zo wordt er tegenwoordig alleen nog eten gemaakt als het besteld is. Voorheen lagen er al tien cheeseburgers klaar, waarvan de helft niet werd opgegeten. De nieuwe maatregel heeft geleid tot maar liefst 30 procent minder voedselverpsilling en afval in de afgelopen tien jaar. Even voor het idee: er is op jaarbasis zo’n 136 miljoen kilo aan verpakkingen bespaard.

• Ook de producten die voor het voedsel worden gebruikt kunnen duurzamer. En daar is McDonald’s in ieder geval mee begonnen. Denk hierbij aan het verkopen van duurzame vis, duurzame koffie, duurzame soja en duurzame palmolie. Dit is te zien aan de keurmerken die de producten op de menukaart dragen. Zo valt de vis onder keurmerk Marine Stewardship Council (MSC) en vallen thee en koffie onder het Rainforest Alliance-keurmerk. Er staan tegenwoordig zelfs vegetarische hamburgers op het menu.

Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan McDonald’s

Alle bovenstaande veranderingen geven weer een beetje vertrouwen in het gedrag van de multinational. Maar helaas worden er tegenover de duurzame vernieuwingen ook een paar andere belangrijke gebieden van duurzaamheid genegeerd. McDonald’s laat volgens onderzoek van Technology and Operations Management aardig wat steekjes vallen.

• In plaats van een vast menu komen er alleen maar meer losse producten bij. Dit terwijl een stap naar duurzaamheid veel makkelijker kan: een menukaart met minder opties is op meerdere fronten duurzamer, blijkt uit het onderzoek. Denk aan logistiek, landbouwgrond en de effectiviteit in het productieproces.

• Dan de afvalverwerking. Waarom zouden klanten hun eten massaal weggooien als je er ook mee kunt composteren? Door voedselresten te gebruiken als compost, kan het gebruik van synthetische meststoffen sterk teruggedrongen worden.

• In hetzelfde onderzoek staat ook dat 15 procent van de totale CO2-uitstoot van McDonald’s veroorzaakt wordt door transport. Makkelijk op te lossen, aldus de onderzoekers. Want als je de producten lokaal produceert, is er minder transport nodig. En dat scheelt natuurlijk een hoop brandstof. Logisch, maar McDonald’s lijkt dit nog niet te willen snappen.

Kortom: McDonald’s is bezig, maar het kan nog veel beter. Tip van The Issue: word een volledig vegetarische fastfoodketen. Dan heb je pas ballen. Volgende week: Coca-Cola.

Reageer op artikel:
Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is McDonald’s?
Sluiten