Woedeaanval? Zo word je kalmer als je boos bent

Stop je woede niet weg

Soms heb je van die momenten dat alles verkeerd lijkt te lopen, en dan kan er nog weleens wat woede in je opborrelen (of zeg maar gerust heel veel woede). En hoewel we alle emoties mogen accepteren, kan deze je best in de weg zitten. Gelukkig zijn er manieren om hiermee om te gaan.

En als iemand weet hoe je kalmer wordt na of tijdens een tirade, is het spiritual teacher Leo Babauta wel. Hij deelt op zijn blog allerlei inside tips over bewuster en kalmer leven. Zelf wordt hij gezien als een enorm kalm persoon. Genoeg reden om zijn tips te delen.

No big deal

In de meeste situaties is er vrij weinig reden om heel boos te worden, dus ga even bij jezelf na of jouw aanleiding nou echt zo erg is. Ben je niet van een mug een olifant aan het maken? Meestal zijn onderwerpen waar je boos of gestrest van raakt no big deal, volgens Babauta. Hierbij zijn er twee uitzonderingen: noodsituaties die gaan om leven of dood, en een dierbare die dringend jouw hulp nodig heeft. Voor alle andere situaties delen we drie tips om weer kalmer te worden.

Woede wegstoppen

Het eerste wat vaak in je opkomt tijdens momenten van paniek, is dat je dat gevoel juist niét wilt hebben. Bij woede kan dit iets anders aanvoelen, maar dat het geen prettige emotie is, staat vast. Liever wil je je weer rustig en fijn voelen. Toch zit de oplossing niet in het wegdrukken of wegstoppen van je woede.

Waar je wel iets aan kunt hebben, is het observeren van dit gevoel in je lichaam. Het is gewoon een gevoel, net als alle andere gevoelens die je dagelijks hebt. Accepteer dat je het hebt, ook al kan dat lastig zijn. Als dit steeds beter gaat, kun je je woede uiteindelijk van een afstandje gaan bekijken en zien dat het een tijdelijke emotie is; jij bent dit niet.

Dit vind je vast interessant: Waarom woede nutteloos is (en ruimhartigheid de toekomst heeft).

 

Het grotere plaatje

Ook kijken naar het grotere plaatje kan je heel erg helpen. Als we boos zijn, zitten we vaak gevangen in onze eigen kleine, egocentrische manier van kijken. We willen een bepaald ding en als dat niet lukt, worden we ongelukkig. Maar als je verder kijkt dan dit punt, krijg je vaak beter zicht op de situatie.

Kijk bijvoorbeeld eens naar je dag. Wat gebeurde er allemaal? Vaak is er een moment of situatie waardoor je woede is ontstaan en heb je het vervolgens compleet opgeblazen voor jezelf. Als je beseft dat dit moment maar vijf minuten duurde, realiseer je je misschien dat je je daardoor niet de rest van de dag boos hoeft te voelen.

Een rustige plek

Naast deze twee oefeningen is er nog een lastigere om te doen: een plek in jezelf vinden die compleet rustig is. Het midden van de orkaan, waar er niks aan de hand is. Dit punt kan heel moeilijk zijn om te vinden, maar door regelmatig te mediteren kun je dichterbij komen. Wat ook kan helpen, is om een rustige plek te visualiseren – denk aan een leeg strand met golven die telkens aanspoelen en weer weggaan. Als je deze onaantastbare plek eenmaal hebt gevonden, maakt het niet meer uit wat er om je heen gebeurt. Jij bent rustig in plaats van boos.