Last van paniekaanvallen? Zo voorkom je ze in de toekomst

Pas op met koffie en verhoog je serotonine level

Iedereen die weleens last heeft (gehad) van paniekaanvallen zal de symptomen direct herkennen. Je ademhaling wordt sneller, je krijgt hartkloppingen, hebt klamme handjes en ziet wazig. Angst overheerst. En het vervelende is: als je eenmaal een paniekaanval hebt gehad, dan kan er een angst ontstaan voor nóg zo’n aanval. Tijd om in actie te komen dus!

Bestrijd angstige gedachten

Angst voedt zichzelf. Dit betekent dat hoe vaker je angstige gedachten of gevoelens hebt, hoe sterker deze worden. En is dat niet precies het tegenovergestelde van wat je wil? De kunst is om angstige gedachten niet te laten groeien. Dit doe je door eerst te leren om angstige gedachten te identificeren. Merk op dat je ze hebt. Vervolgens ga je proberen om je gedachtegang te veranderen, bijvoorbeeld door de cognitive reappraisal techniek van neurowetenschapper Alex Corb toe te passen.

Verdiep je in mindfulness

Iedereen die weleens last heeft van paniekaanvallen heeft er baat bij om zich te verdiepen in mindfulness. Mindfulness kan je helpen om los te komen uit de sterke grip die negatieve gedachten vaak hebben, vertelde mindfulness trainer Viktoris Susovits eerder op Bedrock. “Je zet de negatieve gedachten in perspectief en weet dat het maar automatische gedachten zijn. Geen waarheid. Geen feiten.” Naast het ordenen van je gedachten zijn ook ademhalingstechnieken effectief. In dit artikel lees je hoe je met ademhaling trauma’s en spanning kunt loslaten.

Pas op met cafeïne

Laatst schreven we al over onze haat-liefdeverhouding met koffie. We vroegen ons af of koffie nou slecht voor ons is. De conclusie? Gezonde volwassenen kunnen ongeveer vier koppen koffie per dag drinken zonder hier negatieve effecten van te ondervinden. Maar dit gaat dus niet op als je last hebt van paniekaanvallen. Van cafeïne is aangetoond dat het angstniveaus verhoogt en paniekaanvallen kan veroorzaken bij mensen met een paniekstoornis. Beperk je cafeïne inname daarom tot een minimum.

Verhoog je serotonine level

Over het algemeen hebben mensen met angstgevoelens een laag niveau serotonine in hun lijf; één van de belangrijkste neurotransmitters die ervoor zorgt dat we ons goed voelen. Gelukkig kun je een tekort aan serotonine zelf verhogen. Hoe je dat doet? Zonder voedingsstoffen kan het lichaam geen serotonine aanmaken. Ontbijt dus goed en let erop dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zorg er ook voor dat je regelmatig beweegt. Sporten helpt om hormonen en neurotransmitters in balans te brengen en is daarmee een natuurlijke serotonine booster. Jezelf compleet in het zweet werken is niet nodig. Lichtere vormen van sport als yoga en wandelen zijn ook effectief.

Ga in therapie

Blijven de paniekaanvallen ondanks je inspanningen terugkomen? Dan is er natuurlijk ook de optie om in therapie te gaan. Paniekklachten zijn vrij goed te behandelen. Zo kan gesprekstherapie het gevoel van angst verminderen. Je kunt hiervoor terecht bij je huisarts of een psycholoog. Samen kun je onderzoeken wat er aan de hand is en bespreken hoe je het probleem het beste aan kunt pakken. Ben je niet zo’n prater? Ook danstherapie is een krachtige behandelmethode. Zo schreven we dat “danstherapie een ervaringsgerichte therapievorm is die ervan uitgaat dat klachten terug te zien zijn in het lichaam en in de beweging van mensen. Via dans en beweging kunnen gevoelens, gedrag en denkwijzen worden verwerkt, uitgewerkt en onderzocht.”

Meer lezen?

Vliegangst? Zo kom je er vanaf (volgens een psycholoog).

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.