Redactie
Redactie Mind 7 apr 2020

Hoogsensitief zijn heeft mooie voordelen (zo benut je ze)

Voor een hoogsensitief persoon (ofwel: HSP) is het belangrijk om rust te vinden en die rust vast te houden. Je systeem is overgevoelig en wordt vrijwel continu beïnvloed. Dit zorgt voor emoties, spanning, een overvol hoofd en de nodige onrust. Want al die prikkels komen bij een HSP’er juist extra sterk binnen. Maar toch is hoogsensitief zijn niet alleen maar nadelig.

Hoogsensitief zijn heeft zelfs veel mooie voordelen die je kunt benutten als je daar ruimte voor maakt en jezelf leert om rust te vinden en dat vast te houden.

Intuïtie is extra sterk

Als HSP’er heb je een bijzondere gave, want je intuïtieve vermogen is (soms veel) sterker ontwikkeld dan gemiddeld. Daarom heb je zoveel oog voor detail en zie je dingen die een ander misschien over het hoofd ziet. Je hebt net iets vaker dan gemiddeld een voorgevoel dat uitkomt. Je intuïtieve vermogen zorgt er ook voor dat je zonder duidelijke reden kan kiezen om iets wel of juist niet te doen en heel vaak is die keuze precies goed voor jou.

Alleen lijkt de nuchtere buitenwereld jou soms niet te begrijpen. Je lijkt veel sneller een radar voor emoties of gevoelens van anderen te hebben (hoe doe je dat toch steeds?) en voor anderen lijk je soms afwezig op feestjes (vind je het hier wel leuk?). En het feit dat je veel rust nodig hebt, is voor anderen soms onbegrijpelijk.

Ook interessant: 4 makkelijke manieren om jezelf te beschermen als HSP

Reacties van je omgeving kunnen zorgen dat je onzeker wordt. Niet zo gek, want je voelt je onbegrepen. Soms misschien wel raar of zweverig. Nergens voor nodig! HSP’ers zijn juist ontzettend in touch met hun intuïtie en zijn heel goed in het handelen naar het hart. Toch kan het soms lastig zijn om alle prikkels van buitenaf te analyseren, op te slaan, te gebruiken of juist los te laten. Daar heb je als HSP’er net iets meer tijd voor nodig en sowieso een extra dosis rust.

Iedere dag bewust rust nemen is daarom echt een aanrader of sterker nog: voor alle HSP’ers bijna een vereiste. In rust ben je veel beter in staat om alle prikkels te processen. Rust nemen helpt je ook om trouw aan jezelf te kunnen blijven en je hooggevoeligheid helemaal te omarmen. Er zijn een paar simpele en effectieve manieren om dit te doen:

1.     Bodyscan bij het wakker worden

Als je net wakker wordt, ben je nog even zonder prikkels en helemaal in het ‘nu’. Een heerlijk moment om je dag mee te beginnen. En als je daar nog wat langer in blijft hangen en niet als eerste op je telefoon kijkt of de badkamer ingaat, geeft dat meteen al rust voor de rest van de dag.

Oefening

Dus je bewaart dat nu-moment nog even en gaat lekker zitten, met je ogen gesloten. Dan adem je een paar keer goed naar je buik, in en uit, en ga je naar binnen met je aandacht. Je laat jouw aandacht langzaam van boven naar beneden te gaan, van je hoofd naar je voeten. Op deze manier kan je je lichaam ‘scannen’.

Lees ook: Hoogsensitief? Zo herstel je van overprikkeling

Probeer terwijl je dat doet alleen maar te voelen: is er ergens spanning, voel je emoties, zie je iets? Ervaar dat eens zonder dat je er iets van vindt en zonder dat je erover nadenkt of oordeelt. Als je dan je handen op de plek(ken) legt die voor jou tijdens deze bodyscan opviel(en), zal je merken dat dat rust geeft.

Als je dan nog even blijft zitten en je lichaam en mind helemaal rustig is geworden, open je langzaam je ogen. De dag kan nu relaxed, vanuit een innerlijke rust beginnen.

2.     Intenties meegeven

Een andere simpele manier om je dag positief mee te beïnvloeden is je intentie. Geef iets positiefs mee aan jezelf, aan je dag, aan de dingen die je gaat doen. Een intentie kan je als een persoonlijk zinnetje hardop zeggen en in je hoofd bewaren en herhalen.

Bijvoorbeeld: vandaag voel ik me rustig, deze dag is mooi, ik heb vertrouwen in mezelf, ik volg mijn gevoel en dat klopt, vandaag ben ik vriendelijk tegen alles en iedereen.

Als je jouw intentie uitspreekt nadat je de bodyscan hebt gedaan, is dat dubbel relaxed, omdat je met de bodyscan al de rust in jezelf hebt gevonden om deze intenties goed te laten doordringen.

3.     Voeding

Een gezond lichaam maar –  minstens zo belangrijk – een gezonde mind geeft je rust. Hoe check je dit? Welke prikkels passen bij jou? Waar word jij rustig van? Wat is oké? Een knuffel, je eigen gedachten, Instagram? Alle informatie, data en prikkels die je van binnenuit en van buitenaf opvangt, voeden je op mentaal niveau.

Als je je daar bewust van bent en weet wat goed voor je is, kan je je intuïtie heel goed inzetten: heb je het gevoel dat je een knuffel nodig hebt van je vriend of vriendin? Of voel je dat je vanavond extra vitaminerijk voedsel nodig hebt? Heb je positieve gedachten nodig of een rustgevende intentie? Volg dan je gevoel hierin!

4.     Dank je wel

De positieve energie, die bij dankbaarheid en dank je wel zeggen vrijkomt, is liefdevol en maakt gelukkig. Het gevoel van dankbaarheid brengt je ook evenwicht en rust. Aan het einde van de dag kan je bewust dank je wel zeggen tegen jezelf voor alles wat je die dag gedaan, gezien, gevoeld en ervaren hebt.

Zelfs al is de ervaring misschien niet heel fijn geweest. (‘Dank je wel dat ik deze ervaring heb gehad en dat ik hiervan kan leren’). Je hebt de ervaring en dat is voor jouw persoonlijke ontwikkeling altijd waardevol. Probeer het een keer en ga daarna met een positief gevoel heerlijk slapen!

Je sterk ontwikkelde intuïtie laat je als HSP’er nooit in de steek, dat is waardevol en mag je je best realiseren. Als je ernaar luistert vanuit je hart, dan klopt het. Altijd. En om echt te kunnen luisteren, mag je rust nemen. Rust om naar binnen te gaan waar je grootste schat ligt, namelijk jouw authentieke zelf.

Marjolein Berendsen is oprichter en eigenaar van ZoMa Opleidingen. In de opleiding tot holistisch therapeut leer je weer te leven vanuit je essentie, en dit vanuit licht en liefde door te geven aan je cliënten. Je kunt bij ZoMa Opleidingen tevens verschillende Reiki-cursussen volgen en de online cursus Holistisch voeden.

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Hoogsensitief zijn heeft mooie voordelen (zo benut je ze)
Sluiten