Winnie Verswijvel
Winnie Verswijvel Nutrition 28 jan 2022

Vega Vrijdag: havermoutje met pindakaas en jam

Een warme kom havermout geeft ons zelfs op de meest donkere winterdagen een reden om uit bed te springen. We variëren er graag mee, maar deze havermout met pindakaas en jam (of PB&J oats, op z’n Engels) van zusje Culy is wel héél erg lekker.

Haver is een glutenvrije graansoort en is een bron van belangrijke vitaminen, goede vezels, vetten, eiwitten en nog veel meer. Bovendien weten we dat havermout cholesterolverlagend werkt en hart- en vaatziekten helpt te voorkomen. Kortom: zo’n kom havermout met pindakaas en jam is een érg goed idee.

Zelf havermoutmelk maken doe je zo!

peanut butter & jelly oats
Bron: Culy

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 200 gram havermout
  • 500 ml (plantaardige) melk
  • 1 theelepel kaneel
  • 2 eetlepels creamy pindakaas
  • 2 eetlepels frambozenjam (of een andere jam die je lekker vindt)

Zo maak je de havermout met pindakaas en jam

Verwarm de (plantaardige) melk samen met de havermout en de kaneel in een steelpannetje en breng zachtjes aan de kook. Roer tussendoor goed met een houten lepel, zodat de onderste laag havermout niet aanbakt.

Laat een paar minuten doorkoken totdat de melk is opgenomen door de havermout en er een stevige massa ontstaat. Laat een heel klein beetje afkoelen.

Verdeel de massa over twee kommen. Werk af met een lepel pindakaas, een lepel frambozenjam en wat extra gemalen kaneel. Serveer de peanut butter & jelly oats onmiddellijk (en vergeet je kopje koffie niet).

peanut butter & jelly oats
Bron: Culy

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Vega Vrijdag: havermoutje met pindakaas en jam
Sluiten